Hvordan slutte å overspise workshop. Se mer her!
Blogg Om meg Hjelp med overspising Kjøp programmet Logg inn

Hva gjør du når du har overspist (og har skikkelig dårlig samvittighet) for å føle deg bedre

 

Følelsen av å ikke møte forståerlse for overspisingen... ikke engang fra seg selv!

Har du overspist... IGJEN... og kjenner på den gnagende følelsen i brystet som føles så vond.

 

Hvorfor kan du ikke bare slutte med den dårlige følelsen etter overspising.. 

eller enda bedre...

 

hvorfor kan du ikke bare slutte å spise så mye i utgangspunktet?

 

Gjøre som tynne folk, bare ikke spise. Eller som du er blitt fortalt gang på gang, at de må jo bare skjerpe seg ta seg sammen å ikke spise så mye... Det er jo ikke vanskelig og de vil jo spare masse penger på fastfood...

 

Kanskje samtalen bare fant sted om noen andre når du var der og du føler deg skikkelig truffet... 

Du må bare ta deg sammen å ikke spise alt... Men heng med så skal jeg fortelle hvorfor dette er en skikkelig DÅRLIG LØSNING.

 

Du er garantert din strengeste kritiker! Og du har ofte ikke fortåelse for hvorfor du ikke klarer å gå ned de kiloene og hvorfor du ikke klarer å slutte å spise..

 

Du vil bare føle deg bedre, være tynnere og ikke ha noen utfordringer med mat. Bli kvitt den følelsen blandet av 

frustrasjon
skuffelse
fortvilelse
tristhet
iblant håpløshet

 

Når den følelsen kniper i brystet i etterkant av overspising -- kan du ikke skjønne at du overspisiste denne gangen også  -- det føles så vondt og ubehagelig, både fysisk og psykisk. 

 

Du vet at det ødelegger for vektresultatene du så gjerne ønsker å oppnå.

Fett, Overvektige, Fedme, Vekt, Tunge, Overvekt

Gang på gang så skjer det samme.. 

Uansett planer om dietter eller hvordan du skal organisere mat og godteri for å unngå overspisingen, men likevel sitter du der og skjønner ikke at du ikke klarer slutte å overspise.

 

Det er jo bare å ikke gjøre det... Stoppe før du putter maten i munnen... Og kanskje det som gjør det enda vondere er at det bare er du, og deg selv, som har skyld i det. 

 

Du sitter igjen med en skam som er vanskelig for mange å innrømme for andre... Vi holder det inni oss... Og det er til og med så vanskelig å sitte med de følelsene å be om hjelp... For vi vet bedre, vi har kunnskapen, vi må bare skjerpe oss...

 Skam, Håpløshet, Verdiløshet, Uforsiktig, Ikke Bra

For hvordan går det ann å være så dum.. Det er jo bare å slutte!

 

Legge fra seg sjokoladen å ikke spise resten.. Eller ikke spise mer innbakt pølse nå, "jeg er jo egentlig mett, men det hadde vært så godt med litt mer!"

 

"jeg har lyst på mer, men jeg klarer ikke spise en eneste bit til.. `Jeg er jo mett... Men jeg vil ha mer...!"

 

For det første er du ikke alene om å sitte med disse følelsene... Og det er noe i din historie som gjorde at dette var det beste for deg. 

 

Du kan ha begynt på dietter for å gå ned i vekt og vært altfor streng.. Det har ført til at du sprakk, også skal du ta igjen det tapte.. Etterhvert ser du bare at det er de strenge diettene som fungerer for deg, og du tar heller ike hensyn til noe alternativ, for det er blitt sannheten for deg.

 

Du kan ha opplevd ett følelsesmessig traume. Du kan ha hatt en vanskelig oppvekst, foreldre med rusproblemer, psykisk vold, en pappa eller mamma som avviste deg, voldtekt, mobbing på skole eller hjemme, kanskje du følte deg litt utenfor... På ett punkt fant du trøst i mat. Og det er ikke noe rart... Mat gjør at vi kan dempe følelsene våre.

 

Uansett hva som har ført til din overspising en gang i fortiden er løsningen på oversisingen og føle deg bedre i etterkant av overspisingen 1 enkelt løsning.. 

 Hva kan du gjøre for å slutte å overspise

Løsningen handler om at du må begynne med å gi deg litt omsorg og slutte å være så streng med deg selv. 

 Kjærlighet, Tilkobling, Relasjon, Partnerskap, Ekteskap

Løsningen handler ikke om mat eller hvor mye vann du drikker.

Overspising stammer fra noe inni deg...

 

Tenk deg, vi klarer å gå i en transe hvor vi bare spiser og spiser... Vi er jo egentlig mette for lenge siden, men likevel er det noen i oss som trenger mer omsorg, mer mat... 

 

Første steg til å slutte med overspising og slutte å få så dårlig samvittighet i etterkant er å gi seg selv litt omsorg = Sett dietter og strengt kosthold på pause. 

 

Ta ett steg ut av den syklusen du er i idag. Den enkleste måten å komme til bunns i dette er å stoppe å være så streng i matveien.. 

 

Det er første steg til å være litt greiere mot deg selv. Det er et signal til deg selv om at du er verdt å ha det bra og

...ikke hele tiden straffe deg for at du ikke ser bra nok ut,

...straffe deg for at du ikke spiser som du burde,

...straffe deg for at du ikke strekker til som du burde.

 

Skal du får slutt på overspisingen må du ta et valg og ta det første skrittet som kan få deg til å gi deg litt mer omsorg... 

 

Ja, du overspiste i går, og du har gjort det mange ganger... Hva er mønsteret du ikke ser i dag?

 

Det mønsteret er der, det er bare en så integrert av deg i dag at du ikke ser det.. 

 

Veldig ofte er disse mønstrene gamle og noen ganger helt ned til barndommen.. 

 

Ett eksempel på hvordan opplevelser i barndommen ga næring til overspisingen

Jeg har en historie med ei som hadde en mor som levde på trygd.. De hadde dårlig råd hele tiden.. Men den ene gangen i måneden de fikk utbetalt trygda, kunne hun kjøpe masse godteri og det hun ville ha... Det var god stemmning i familien og alt var lettere de dagene de kunne kose seg med masse godteri... 

 

Og fra hun var liten så koblet hun godteri med god stemning og en bedre dag... Så hver lørdag satt det kjempe sterkt at hun måtte ha godteri for å ha en god lørdag.. 

 

Hvis hun ikke fikk godteri gikk hun rundt å furta... Det ble en selvoppfyllende profeti. For hos henne var det ikke noen tvil, hun måtte kose seg med søtsaker for å ha en god lørdag, hvis ikke var det ikke noe poeng å prøve... 

 

Dette var hun ikke klar over før langt ut i den perioden vi jobbet sammen. Hun var definitivt ikke klar over dette selv, men når hun ble bevisst på det så var det også mye lettere å ikke ende i masse sjokolade hele kvelden.. 

 

Det var selvfølgelig ikke automatisk kjempe lett, men det ble såpass mye enklere at situasjonen ble lettere å håndtere.. 

 

Jeg vil at du skal finne dine historier, som ligger å hindrer deg for å ha fremgang.

 Directory, Skilting, Håper, Håpløshet, Depresjon

Og første steg er rett og slett og begynne å gi deg litt mer omsorg. 

Neste steg er å begynne å være nysgjerring.. 

 

  • Hvorfor har jeg så lyst på søtsaker nå...
  • Hvorfor klarer jeg ikke å slutte å spise nå..
  • Hvorfor klarer du ikke å slutte å spise når du kommer hjem fra jobb?

 

Er du sliten - er du overveldet - kjeder du deg - er det bare en vane - har du sultet deg tidligere på jobben..

 

Vær nysgjerrig og ikke automatisk døm deg selv for det du har gjort.

 

Forsøk å gi deg selv masse kjærlighet og forsøk heller å få forståelse for hvorfor du handler som du gjør rundt mat og i de situasjonene du overspiser.. 

 

Når du kommer dit, vil du kunne nå målet ditt å få slutt på overspisingen, og når du har gjort det, vil kiloene etterhvert forsvinne.. 

 

Men for meg, å slutte med overspisingen og finne mine egne grunner var 1000ganger bedre enn å gå ned de hersens kiloene.. 

 

Vil du føle deg bedre angående overspising så bestem deg for og akseptere situasjonen akkurat som den er og lev i den.. 

 

Dette er deg akkurat nå, det føles ikke bra, men du skal finne ut hvorfor og være glad og stolt av deg selv i prosessen.. Det tar tid, og du må møte de følelsene og ubehaget som gjør at du spiser mer og mer i dag. Men går du gjennom dette 1 gang, trenger du ikke tenke på det resten av livet!

 

 Jeg anbefaler deg på det sterkeste å laste ned denne analysen av 6 tabber du gjør i dag... Kjenner du igjen disse vet du konkret hva du må jobbe med videre, du har garantert ikke hørt disse før:

 

Hvordan slutte å overspise?

Steg 1 aksepter situasjonen og at dette er deg. Du trenger ikke å føle deg glad for at du overspiser, men aksepter at dette er en del av deg i dag. Gi deg omsorg og ikke døm deg for det, men vær ærlig med deg selv. Fra dette kan du finne ut hvorfor og lete etter dine mønstre!

Steg 2 Vær nysgjerrig. Finn ut hva som gjør at du har så lyst på mat og hvorfor du føler at du trenger mat så inderlig i den og den situasjonen!

Dette er en prosess og den tar tid! Men ta tak i den i dag og jobb med den og resten av livet ditt vil du kunne gå uten en overspisingsepisode..

 

(Bortsett fra de du ønsker å ha, som til jul. ;) )

 

Kjenner du flere som trenger å høre dette budskapet? Del det med andre, så kan vi skape en litt bedre og litt mindre ensom verden sammen <3

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.