Skal du varig ned i vekt MÅ du kunne dette!

Hvordan fortsette å gå ned i vekt når motivasjonen svikter og hverdagen er travel

slanking motivasjon Aug 31, 2020

Du har akkurat kommet hjem fra jobb. 👩‍💻 Du er sliten og alt gikk galt på jobb i dag. Du er så sulten og trenger mat NÅ. 

Du begynner å lage mat. Wok med kylling og fullkornsnudler til. Det er sunt og godt. 🥗

Du har bare lyst på noe. Du ser osten i kjøleskapet 😍 og lager deg 3 osteskiver. Du fortsetter på woken og tar 3 til. 🧀

Før du vet ordet av det har du spist halve osten.🤦‍♀️ Middagen er klar og samboern har kommet hjem. Du er egentlig mett etter all osten, men du må jo spise litt middag også. 🍽

Du har litt dårlig samvittighet, men har likevel lyst på noe søtt senere på kvelden. Og shit dæv..🤷‍♀️ Du har jo allerede spist altfor mye etter den osten så du kan liksågodt bare spise litt sjokolade🍫 for du har jo allerede ødelagt for deg selv. Du får prøve på nytt i morra. 

 

Kanskje du kjenner deg igjen i dette? 

 

Når du starter vekttapet for ørtiførtiende gang så vil det i starten være mye lettere å holde seg unna de ekstra osteskivene. 

 

Men etterhvert som det "forferdelige" glimte av den nakne kroppen din i speilet svinner henn så er fristelsen for stor og du MÅ bare ha noe å spise. 

 

 

Kan dietten være for streng for deg?

Før jeg går innpå noe mer rundt dette med motivasjon så MÅ jeg understreke dette poenget. Det er viktig og relevant for veldig mange. 

 

Når man går over på et slankekosthold er det lett å gjøre 1 stor tabbe:

Hvis du for eksempel er veldig streng til frokost og lunsj, kan det hende at bare en stor frokost er nok til å løse hele småspisingsproblemet på kveldstid. 

 

Jeg er ett godt eksempel på dette. 

 

Jeg overspist OFTE på ettermiddagene. Derfor var det logisk for meg å spise lite til frokost og lunsj, for heller å spise stor middag slik at jeg kunne føle meg mett på kveldstiden og dermed unngå den småspisingen. 

 

Men det endet ofte med overspising og bred med nugatti o.l. Ikke lurt, men jeg var inne i en dårlig syklus.

 

Når jeg derimot begynte å spise stor frokost (frokost er forøvrig mitt favorittmåltid, bare elsker frokost, dette er de frokostene jeg spiste når jeg gikk ned kiloene for siste gang).. 

 

Så når jeg begynte å spise en ordentlig stor og mettende frokost med nok fett og proteiner så var hele dagen lettere å takle. Jeg følte faktisk på mye mindre cravings og lyst på mat gjennom hele dagen. 

 

Poenget med alt dette:

Det kan hende at du ikke spiser nok, og det i seg selv gjør at du vil kunne holde ut MYE lengre.. 

 

 

 Motivasjon og slanking

 

Periodevis vil det være lettere å gå ned i vekt!

Hverdagen kan til tider være mildt sagt hektisk. 

Om du så er overlesset med arbeid på jobben og må bruke masse energi og tid der. 

Eller det nærmer seg jul og det er plenty med juleavslutninger på skole og fritidsaktiviteter, samtidig som du må kjøpe alle mulige gaver, lage kaker og vaske rundt.

 

I disse periodene er det beste du kan gjøre å senke forventningene til vekttapet du forventer deg. 

 

 

Enkle mål å sette seg i disse periodene kan være: 

  • 5 om dagen er viktig uansett

  • Fokus på å spise store og gode måltider og unngå småspising, selv om det betyr at man må kjenne litt på sulten. Sulten er ikke farlig. Du kan tenke at foreløpig får kroppen ta til takke med kvalitetsenergien som ligger rundt magen.

  • Lag enkle sunne måltider for deg selv. Rekker du ikke lage salat? Kjøp ett beger med tomater, en boks vaniljekesam og nøtter. Der har du et måltid. 
    Eller noe jeg spiste ofte til lunsj på jobb, 1/2 pose frosne grønnsker (varmet i mikro) med ett lite beger makrell i tomat med basilikum. Ikke noen gourmet rett, men du blir mett, trenger ingen forberedelser og det er veldig godt (spør du meg da)

    Andre forslag er å lage en stor batch sjokoladegranola som du har på jobben og spiser med yoghurt og frosne bær….

    Forslag 3 stek opp en stor pakke med kylling om gangen med masse frosne grønnsaker, litt solsikkekjerner og bønner… Ta dette med som lunsj i ett par dager i strekk

 

 Trening når det er mye om skjer

Trening (og aktivitet) er veldig viktig for helsa. Det er umulig og argumentere imot. 

 

Trening for å gå ned i vekt er derimot ikke nødvendig. Så i stressende perioder vil det å kutte ut trening og heller erstatte med gåturer eller lek helt nødvendig. 

Om du ikke kutter treningen helt, velg ihvertfall å kutte endel av dagene.

 

 

Den aller vanskeligste tiden det er å svelge at man må ta det litt mer med ro en stund er hvis man akkurat har hatt en god periode med mye trening og synlig vektnedgang. 

 

Nå vi føler vi er i en flyt og kjenner på følelsen av å endelig lykkes er det ikke så gøy å ta ett steg tilbake og med vilje forvente en mer moderat vektnedgang fremover. 

 

Vi ønsker så gjerne å nå målet og jo fortere jo beder. Problemet oppstår når man fortsetter å kjøre på like hardt OG ekstra oppgavene hopper seg opp på jobb eller hjemme. 

 

Så ryker kanskje en dag på dietten og så orker man ikke en treningsøkt. Man kjemper så hardt, men man klarer ikke mer. 

 

Så gir man helt opp og starter på nytt ved en senere anledning. 

 

 

Kan dette være interessant å lese?

-Hvorfor jeg ofte anbefaler litt sjokolade ved vekttap

-Er 1000 kalorier dagen en god løsning for vekttap?

-20 grunner til at du aldri oppnår drømmekroppen

Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!