DEL 1: 5 steg til rask vektnedgang

Dette er første del i serien: Hvordan gå raskt ned i vekt

Her får du:

  • Tips som lar deg holde lenger enn til neste helg for en gang skyld!
  • Matplaner som gir deg variasjon OG vekttap
  • Treningsøkter for hjemme og på senter 

 

 

Først og fremst vil jeg presisere at dette er for å gå ned i vekt raskt og dermed beregnet på kort sikt. 

 

Dette er ikke en livsstilsendring, men noe som faktisk lar deg gå ned i vekt raskt til måldatoen din! Det betyr at hvis du kommer deg ned til den vekta som er målet ditt, må du øke kaloriene dine litt. Prøv deg frem. Det er de eneste som fungerer.

Litt avhengig av startvekta, ønsker jeg at du etter noen uker så øker du kalorinivået i en uke eller 2. 

Ikke gå banans, men spis ett måltid til i løpet av dagen eller gjør de eksisterende måltidene litt større. I en uke, gjerne to.

  • For eksempel: 3 uker på å en uke "av" eller 4 uker på og 2 uker "av". Opp til deg!

 

Hvorfor er dette viktig?
Hvor mange ganger har du prøvd dette?
Hvor mange ganger har du feilet?
Hvor mange ganger har du begynt med motivasjonen på topp også gikk det ikke likevel?

Tenkte meg det! 

Lyder noen av disse kjent kanskje:

"denne gangen skal det gå"
"jeg klarer dette selv"
"Det er bare å spise mindre " 

 

Jeg mener du må lære noen EKSTREMT viktige mentale strategier for å oppnå akkurat den vekta du ønsker deg. Og det krever litt mer enn en konstant jakt på det laveste tallet på vekta så fort som mulig. 

 

Men pytt sann. Med mange hundre forsøk bak meg, en håndfull kunder og med litt støtte fra faglitteratur skal du nå få vite hvordan du KAN gå raskt ned i vekt!

 (PS. helt nederst finner du et excelskjema med forklaring som du kan ta i bruk for deg selv!)

5 steg til rask vektnedgang

1. Kutt ned på alle raske karbohydrater

Normalt i mine vekttapsprogrammer innfører jeg "ulovlig" mat for å få slutt på overspising.

OG det anbefaler jeg her også. Les mer om hvorfor sjokolade er bra når du går ned i vekt!

 

Men du må kutte ned til det mest nødvendige. Kroppen TRENGER essensielle fettsyrer og proteiner.

Det er viktig fordi kroppen ikke klarer å produsere disse selv, men karbohydrater er ikke NØDVENDIG.

 

Dessuten viser forskning at lavkarbo kosthold er best for rask vektnedgang!

 

Bortsett fra for psyken eller vanene dine, muligens?

 

Selv om dette er kortsiktig, regner jeg med at du ønsker å holde på i lengre enn i 3 dager, før du gir opp. Eller 4 før helga såvidt starter på torsdag.

 

Ved å inkludere noe for å kose deg, på tross av en streng plan så gjør det. Men det skal og trenger ikke være mye.

 

HUSK du er her fordi du ønsker å gå fort ned i vekt. 

Ikke noe sytting om alt du ikke kan spise, da velger du heller en mer langsiktig plan, med mer kalorier eller maten smaker ikke godt med masse smør. Vel nei, men du ønsker å gå ned i vekt fort, og da er dette prisen å betale.

 

Kutt ut pasta, brød, alt med siktet hvetemel, søtsaker o.l. 

Bortsett fra 2 biter mørk sjokolade med 1/3 boks NYT is på kvelden f.eks. 

Les del 2 om hvordan du kan gå raskt ned i vekt : matplanforslag her!

 

2. Spis proteiner til det tyter ut ørene dine

Proteiner metter OG de lar deg beholde de dyrebare musklene i så stor grad som mulig. 

Om du vil ha animalske eller vegetabilske kilder, proteinpulver eller ikke er helt opp til deg. 

Bønner og linser inneholder karbohydrater, men ikke den typen som skaper en høy insulinrespons. Så jeg sier kjør på. Ønsker du å kutte alt av karbohydrater må disse bort.

 

Pass uansett på å spise en GOD porsjon protein til måltidet. Følg evt en av måltidsplanene jeg lenket til over. Eller forslag til noen proteinrike frokoster.

 

3. IKKE kutt alt fettet

Denne er viktig folkens.

Spis laks/ørret, tran, mandler, peanøtter, oliven, rømme, avokado, fullfet cottage cheese, du skjønner tegninga. Spis fett fra gode og sunne kilder.

 

Når du spiser fett fra sunne kilder så er det heller ikke så lett å overspise, men selvfølgelig ikke overdriv.

 

Å unngå eller redusere fettet i kosten mye, gjør prosessen vanskeligere for deg.

Fettet er en viktig brikke for å føle deg mett. Kutter du fettet kommer du til å kunne spise mye mer enn nødvendig hvis du først sprekker. Rett og slett fordi du føler deg ordentlig sulten.

 

JA, fettet er det mest kaloririke, men kroppen trenger det. Kroppen TRENGER ikke brød, sjokolade, potetgull eller annet selv om du tror det og virkelig føler det!

 

Det er bare du som har lyst på det.

 

4. Spis masse grønnsaker (mer enn 5 om dagen)

Lag deg noen ordentlig måltider med masse grønnsaker, proteiner og fett. 

Dette høres vel ikke så ille ut?

 

Er uendelig med oppskrifter å ta av. 

 

Nei, det blir ikke like godt og spennende, som når du har masse dressing og hvitløkbrød ved siden av salaten, men målet er ikke å nyte mat akkurat nå.

 

Målet er å gå ned i vekt fort.

 

For meg min del kjører du på med frukt og bær. JA det inneholder LITT mer sukker enn grønnsaker, men det er likevel bare rundt 5 gram i ett eple. Det er masse fiber og næringsstoffer vi har godt av å spise.

 

Og det er lite kalorier. NYT heller naturens naturlige godteri enn å nekte deg alt. 

 

Evt. kan jeg anbefale PSMF da spiser du omtrent bare proteiner. Dette er hakket mer ekstremt.

 

5. Prioriter hvile og SØVN!

Denne er viktig og kanskje litt utradisjonell på en liste som dette.

 

Veldig ofte når vi ønsker å gå fort ned i vekt kjører vi knallhardt på dietten og vi trener på fallskjermjeger-modus = knallhardt.

 

Vi kutter gjerne ut en timestid med søvn for å få tid til trening og mealprep.

 

Dette er OPPSKRIFTEN PÅ MISLYKKET vektnedgang!

 

Vi trenger hvile. Vi har allerede hverdagsstress og nå skal du spise mindre ,som gir deg lengre restitusjonstid etter trening, men også for kroppen generelt. 

 

 

Trening er også stress. Vi trener for å stresse kroppen, slik at den skal bygge seg opp for å tåle litt mer stress neste gang. Og sakte men sikkert tåler kroppen mer og vi blir sterkere. 

Uten tilstrekkelig hvile, blir vi svakere. Derfor er det ekstremt viktig å HVILE. Selvom du vil ned i vekt fort. Men vi må prøve å finne balansegangen mellom fort ned i vekt og UMULIG. 

 

Hårfin balanse det der.

 

Men det krever at vi prioriterer hvile for å bygge oss opp igjen mellom øktene. Trener vi igjen for tidlig, eller ikke prioriterer ROLIGE treningsøkter bryter vi bare kroppen ned. 

Har vi en slitsom uke eller dag, blir vi ofte mer sultne dagen etter når vi hviler. Fordi kroppen tenker å hente seg inn igjen.

Hvil masse, gå tur, og bare følg planen din. 

Alle de ubehagelig følelsene må du være forberedt på. (Disse kan du lære alt om hvordan du takler i mitt program MÅLBEVISST VEKTTAP 💕) 

 

Rekk opp hånda hvis du tenker du kan gjøre det enda bedre ved å....

trene!

 

Er du en av de som tenker, "jammen hvis jeg trener itillegg til dette så gjør jeg det sikkert enda bedre!"

 

Så denne seksjonen er ene og alene for deg: 

Trening for å oppnå raskest mulig vekttap

Så du vil trene for å forbrenne mest mulig kalorier. OK Den er grei, men la meg gi den noen retningslinjer slik at du ikke flyr rett på veggen etter 12 dager. Og spiser 3 pizzaer fra peppes og 3 sjokoladeplater i ett jafs.

  • Tren 4 ganger i uka
  • Minimum en gåtur på 1 times tid
  • De 3 andre anbefaler jeg styrketrening
  • MÅÅ du løpe så skal du selvfølgelig få lov til det. 

DEL 3 OG DEL 3,5: med treningsøkter for hjemme og på senter kommer 18. april 2020. Vent i spenning på flere jucie-detaljer.

 

Konklusjon: Du kommer til å bli sliten, lei og sulten, men du er garantert vekttap!

 

Hvis du ønsker at jeg skal hjelpe deg med en plan så gjør jeg gjerne det. Vi setter oss ned å lager en så realistisk plan som overhodet mulig for deg. Bare book en samtale her. 

 Bedre motivasjonsboost og tryggere på planen din kan du ikke bli og det er GRATIS.

Fyll ut i første boksen at du vil sette opp en plan for å gå ned i vekt fort og X eller noe i de andre. Innen 24timer kan du være GODT på vei ;) 

 

Hjelper til å stresse mindre over daglige variasjoner på vekta:

Får du grøssninger av excel så kan jeg fortelle deg at dette er lett å bruke. Du får en forklaring i videoen under. 

 

Du får arket sammen med resten av godsakene for de som abonenerer

 

 

 

 

Lyst til å lese mer: 

 

 

Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!