Hvordan slutte å overspise workshop. Se mer her!
Blogg Om meg Hjelp med overspising Kjøp programmet Logg inn

Hva må til for å gå ned i vekt?

For å oppnå et nytt mål du ønsker for deg selv er det alltid noe som må endres. 

  • Hvis du vil ha et ryddigere hjem, må du bruke litt mer tid på rydding og litt mindre tid på noe annet. 
  • Hvis du vil spare mer penger må du velge å ikke kjøpe på impuls. 
  • Hvis du vil bruke mer tid på å være sosial, må den tiden brukes fra noe du bruker tid på i dag. 

Uansett hva vi ønsker oss, vil det kreve en endring av vår atferd. 

Denne endringen av atferden føles ubehagelig. Når du er vant til å kjøpe ting på impuls, vil det oppleves som vanskelig å la være å kjøpe noe neste gang. 

Er du vant til å slappe av etter jobb foran TVen er det en utfordring og ville gjøre noe annet.

 Hva må til for å gå ned i vekt?

Dette er akkurat det samme som ved vekttap.
💸Prisen på vekttap er å ha lyst på noe, men ikke spise det.
💸Prisen for vekttap er å la være å spise mer mat etter den første porsjonen, fordi du vet det tar tid før du kjenner på metthetsfølelsen. 
💸Prisen for vekttap er å lære å takle tanker og følelser annerledes enn før vekttapet.

I startgropen av slike mål er vi proppfulle av energi. Maten er ny og spennende, og sulten gjør ikke så mye fordi vi skal ned i vekt OG VI SKAL KLARE DET. 

Ut i uke 3 er ikke maten like spennende. Eller til helgen når man ikke kan spise godteri og andre godsaker. 

Da er det litt mer utfordrende å holde seg til planen og så mye lettere å spise akkurat det man ønsker. HVORFOR? I følge mange bedrevitere er det jo bare å ikke spise og det burde jo være SÅÅÅ LETT. 

 Vaffel Hjertet, Vafler, Melis, Bakverk, Spise, Bake

Vel... Fortvil ikke. Det er ikke noe galt med deg! Faktisk fungerer hjernen din helt perfekt iforhold til sånn den er skapt. 

  • En del mat i dag er skapt på laboratorier slik at vi skal få maks nytelse av maten. 
  • Du har en vane (en sterk nervekobling i hjernen) som du vet er trygg og en god måte å overleve på.
  • Mat skiller ut dopamin (føles godt); konsentrert mat, som sukker og siktet mel, skiller ut mer dopamin enn grønnsaker og rene proteinkilder. 

Denne maten som er skapt for at vi ikke skal klare å slutte, som smash (NAMNAMNAM), er det absolutt ikke noe galt med. Og det er ikke farlig, med mindre vi får i oss for store mengder og det går utover helsa. Og vaner kan endres, det vet vi alle, men krever en innsats. Det krever ikke nødvendig vis viljestyrke, men du må finne tankene som ligger bak overspisingen og dermed blir ikke følelsen så "skummel" å føle på. 

 

Prisen for å gå ned i vekt handler og å komme seg over disse hindrene.
Det gjør du IKKE ved å:

  • tenke på hvor mye bedre alt hadde vært hvis du var tynnere
  • ha dårlig samvittighet for mat du har spist
  • dårlig samvittighet for kroppen
  • sammenligne deg med andre

Altså altfor ofte snakke seg selv ned. 

 

Du skal heller lære deg å bli kjent med deg selv igjen. Og i den forbindelse vil jeg at du skal starte med dette ene spørsmålet:

 

Hvordan vet du at du faktisk er sulten?

 

Tenk litt over det. Når er du sulten og når har du bare lyst på noe. Hvordan vet du forskjell. 

Det er dette jeg mener med å bli kjent med dine egne tanker og følelser, som i dag går på autopilot. Vær oppmerksom på hvordan og hvorfor du handler med overspising og finn nøkkelen til hva du må jobbe med for å nå ditt vektmål.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.