Hvis jeg hadde våknet med 50 kg ekstra i morra er dette det jeg hadde gjort

Uncategorized Sep 07, 2020

Helt ærlig. Hvis jeg hadde våknet med 50kilo ekstra hadde jeg vist akkurat hva jeg skulle gjort. Uten problem.

Jeg har løst denne gåten og det eneste jeg ville trengt var tid. Ellers så er det null stress å kvitte seg med overflødige kilo. 

 

Det er også langt fra det slitet jeg gikk i gjennom før jeg tolket løsningen og virkelig fant svaret som funker. 

 

Ikke undervurder noen av disse punktene. De er ektremt viktig alle sammen og ikke bare tenk.. 

 

"Jammen det kan jeg. "

 

Tenk virkelig over "Er jeg virkelig flink NOK til å ta hensyn til dette?"

 

Her er hva jeg gjort:

  1. Vært snill med meg selv. 

    Nå er jeg her, dette er realiteteb og ikke noe jeg får gjort med det. Det jeg kan gjøre noe med er hvordan jeg håndterer dette fremover.

    Jeg må holde løftene jeg lover meg selv og planlegger for meg selv. På denne måtten kan jeg stole på meg selv og kjenne at jeg er her for meg. Men det krever at jeg har fornuftige forventninger til meg.

    Jeg må ta meg tid til å slappe av. Gi meg selv nok omsorg til å si at "nei kroppen min er ikke noe glansbildet akkurat nå." men jeg har vært gjennom verre. 

    Kjærlighetssorg, fødsler, fysiske og psykiske utfordringer. Uansett vekt har jeg vanvittig mye å bidra med i verden.

    Tørr å forbedre meg med omsorg og ikke må/burde/jeg vil så gjerne men må begrense meg å ha det kjipt - for målene skal helst være nådd i går.

  2. Stol på meg selv 

    Det er mange gode råd der ute, men tør å lytte til seg selv -- kroppen og fornuften. Så lenge man gjør det og ikke minst tør å slappe av så har man løsningen. 

    Å lese rundt på google førte bare til at jeg satt fast lenger i overspisingen enn jeg hadde trengt! Hver gang det var noe eller vekta ikke rikket seg søkte jeg alltid opp svaret på google. Men det gav meg aldri varige resultater. 

    Jeg kjempet alltid MOT kroppen og tapte alltid. Ja, selvfølgelig er det noe kunnskaper man trenger å søke opp, men med en utdanning innen idrett og psykologi så trodde jeg fortsatt at andre hadde en løsning jeg bare kunne sette 2 streker under svaret på.

  3. Være meg selv. 

    Jeg bli dømt av andre. Det er bedre å bli dømt for den jeg er enn den jeg prøver å være. 

    Det er ikke sikkert de mener det, men jeg vil garantert få kommentarer på at jeg burde gå ned i vekt. Eller dømmende blikk.

    Noen føler jo at vekttap bare handler om å skjerpe seg. Holde seg til sunn mat. Hadde det vært såå lett hadde vi alle vært slanke innen nå. All informasjonen ligger jo ute helt gratis. Så det handler om mer enn å bare vite hva som er det "rette" å gjøre.

    Det kan også være fordi man sier "nei takk" til kake og noen blir missunelige og vet h*n også burde si nei. Så de forteller deg hvor bundet du er av samfunnets "supermodell"-usunne forbilde og at en kake må man kunne nyte. 

    Men dette har ingenting med meg å gjøre. Jeg må vær stolt over de valgene jeg tar. Uansett hva andre måtte mene. Som jeg nevnte, det kan godt hende at dems meninger bare er ett forsøk på å forsvare seg selv. Uten at de egentlig mener deg noe vondt.

    Jeg heier på deg og dine valg!!


  4. Fokuser på en ting i gangen. 

    Jeg, og du, kan ha alt i livet, bare ikke samtidig. Ha FOKUS og du vil nyte reisen din mer.

    Ikke start med full trening, kostholdsendring og meditasjon samtidig. Det blir for mye. 

    Jeg starter til og med uten trening for mine kunder. Og de får RESULTATER. Gjør det som funker og forvent tilbakeslag og noen feil trinn. Alle kundene mine har de sprekkene også. Men vet du hva som er avgjørende å lære for å lykkes? Nemlig å takle disse feilstegene. 

    Ikke tro du kan gjøre det "bedre" hvis du bare gjør mer. Det er derfor du får kortsiktige resultater. Vaner er ikke endret på 1-2-3, uansett hvor dumme de vanene er for deg.


  5. Å gjøre tabber og feil er en del av suksess oppskriften.

    Så gjør tabber med takknemlighet for den læringen du har fått og får.

    Gjør masse feil. Ikke bank deg opp i etterkant. 

    Le av det og tenk "Nei sødern, så gikk jeg å en smell i går også. Det er 10ende gang, hva var det med i går som gjorde at jeg sprakk."

    Finn ut hvorfor det gikk feil og finn ut hva du kan gjøre for å forhindre dette i fremtiden!


  6. Planlegging er gull, og vær klar over at du må justere hele veien. Alle justerer må skje med mye kjærlighet, ikke selvpining.

    Lage mat for flere dager av gangen når jeg først lager middag. 

    Ha enkle retter i bakhånd hvis jeg har glemt matpakka eller må kjøpe noe på farta.

    Planlegge også for at jeg har dårlig tid, gjør livet og vekttapet så mye enklere.

    Men vær også forberedt på at planlegging går rett åt skogen av å til så ikke bli skuffet hvis det ikke går. Se heller etter løsningen!

  7. Ta vare på helsen din. Du skal stole på magefølelsen din, men da må du ta vare på magen din slik at den er i topp stand.

    Det gjør du med hvile, bevegelse og kostholdet ditt. Noen dager f.eks mensen kan vi være skikkelig nedfor. Ikke press deg for mye. Ikke sitt å fortell deg at du nok en gang har misslyktes. 

    Det er dette som heter å lytte og samarbide MED kroppen. 


  8. Heng med folk som vil du skal lykkes. De som er villig til å sparke deg kjærlig bak og heie på deg, uansett hvilke feil du gjør.

    Som tidligere sagt så skal du ikke la andre påvirke deg. Men hvis det er noen som bare får deg til å føle deg elendig hver gang så kanskje du ikke burde være så mye sammen med akkurat dem?? 

    Om det er noen i nær familie så begrens gjerne hvor mye du er sammen med de. Helt seriøst. Det er til syvende og sist bare du som vet hvordan man kan ta vare på deg.  


  9. Lær av dem som har gått veien før deg. Personlig var jeg overbevisst om at jeg skulle klare med selv og gjennomføre alene. 

    Alt finnes jo gratis på nett, jeg har utdanning og jeg vet hva som må til. OG jeg forsøkte å få hjelp av ernæringseksperter og PTer, men det fungerte ikke. Jeg klarte bare ikke å følge kostholdet uansett hvor fornuftig det var satt opp. 

    Hvis du kjenner deg igjen i dette så meld deg på denne e-postserien. Anbefales på det sterkeste. Hadde jeg fått den får 10 årsiden hadde jeg spart meg for MYE unødvendig smerte!


  10. HOPP FØR DU ER KLAR. Er du klar har du ventet for lenge. Selvtillit kommer når du øver deg og tørr å hoppe og feile. 

    Vi er så redd for å gjøre feil at vi fort blir litt låst i ett mønster vi ikke kommer ut av. Det er jo slik at vi er klare for å gjennomføre. Og vi har ofte en plan og den skal følges.

    Når det da butter i mot, og den planen blir altfor abisiøs så gir vi oss. Vi klarer jo aldri å gjennomføre. 

    Men i stede for å gi opp så kan du bare ta en ny sjangse. Prøve noe nytt.. Spise litt mer, men ikke "gi opp" vekttapet. Tør å prøve en middelvei mellom slanking og "spise alt du ser"-modus 


  11. Du og jeg er her for å gjøre en forskjell med din personlighet, dine verdier, kunnskap og erfaring. 

    Enten du tror det eller ei så gjør du en forskjell i andres liv. Jo bedre du har det med deg selv jo bedre forhold kan du ha til deg selv. Og når du virkelig trives med deg selv vil det påvirke andre til å gjøre sitt beste for å få det bra med seg selv. 

 

Flere interessante artikler: 

--Mitt største nederlag noensinne

--Hva gjør du når samboern fortsatt spiser usunt og du vil ned i vekt. Burde han også legge om kosten??

--Hva er coaching og dette burde du se etter hvis du skal investere i en!

--Hvordan slutte å stresse med baderomsvekta

Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!