Skal du varig ned i vekt MÅ du kunne dette!

Hvorfor jeg ofte anbefaler sjokolade ved vektnedgang

Hva er det med sjokolade som gjør den er så uimotståelig. 

 

Det er mange som må unngå å ha sjokolade i huset. Risikoen for å spise den opp iløpet av få timer er altfor stor. 

 

Det er så fristende og så godt Namnamnam.... Også blir den så fort borte.

 

 Jeg anbefaler likevel ofte mine kunder å legge inn litt sjokolade hver dag når de skal gå ned i vekt og her får du vite hvorfor. 

Hvorfor unngår vi sjokolade på diett?

Vi har lest om det tusen millioner ganger. Kutt ned på godteri, sjokolade og potetgull og spis heller mer grønnsaker, proteinkilder og litt sunt fett. 

 

For sjokolade inneholder mye kalorier og det inneholder lite næringstoffer. Vi vet at da er det mye lettere å spise mye kalorier uten å bli særlig mett før langt over anbefalt kalorigrense. 

 

Men sjokoladen har enda et hemmelig våpen over oss mennesker. Den er full av karbohydrater, fett og litt proteiner og andre spor av næringsstoffer.

 

Dette trigger dopamin refleksen i hjernen, vi føler oss bra og vi vil ha mer. Les mer om dette på forskning.no

 

 Bare se hvordan denne søtnosen reagerer på sjokolade for første gang.

 

OBS! All mat trigger dette velbehaget. Sjokolade og andre søtsaker trigger det bare litt mer. Etterhvert bygger man toleranse, og man kjenner det ikke lenger, eller du må spise mer. 

 

Akkurat som i ekstrem tilfellet med heroinavhengige. I starten er det bare deilig, etterhvert gjelder det bare å ikke bli syk eller øke dosene. 

 

FUN FACT:
Det finnes bare et naturlig matprodukt i hele verden som inneholder ca 49% fett og 49%karboydrater og en liten andel protein pluss andre næringsstoffer.

Nemlig morsmelk. Det er ganske prekært at vi liker den morsmelka, for når vi er små så får vi MASSE næringstoffer og andre viktige stoffer fra morsmelka. Vi må jo spise for å overleve så det er ekstremt viktig fra naturens siden å gi oss et insentiv til å ville spise.

 

 FUNFACT2:
Morsmelka endrer også sammensetning etterhvert som barnet blir elder, for å tilpasse behovet til barnet. OG det er forskjeller på innholdet om det ammes på dagen eller natta.

Tenk at naturen har kommet frem til dette helt på egenhånd. Det har riktig nok tatt noen år, men vanvittig kult!

 

UNNSKYLD! Avsporingen er over. 

Hvorfor anbefaler jeg da mange av mine kunder sjokolade når de skal ned i vekt?

Selv om det er hauger av gode grunner til å unngå sjokolade fordi det er usunt og ikke optimalt, så har vi en hjerne som er veldig smart. Hjernen vil overleve. 

 

Så reptilhjernen (overlevelsessentere, fight-and-flight) elsker søtsaker for det er masse energi fort.

 

Det betyr større sjanse for å overleve. Ogsånår det kommer dårligere tider, med mindre mat. 

 

Mens den logiske delen rett bak panna, som planlegger og kan tenke konsekvenser, vet at sjokolade IKKE er bra. 

 

Men du har lyst på det og klarer lett å gi deg selv noen gode unnskyldninger for å spise sjokolade. 

 

Som du har hatt en slitsom dag, uke eller måned.
Du fortjener det fordi du har vært flink
Du er voksen og bestemmer selv hva du skal spise
En bit gjør vel ikke noe. -> som blir en bit til -> og vi ender med, når har jeg spist så mye at jeg liksågodt kan spise resten.

 

Veldig ofte er disse tankene der når vi føler at sjokolade er en begrenset ressurs. Vi vet at når vi spiser det er det lenge siden sist, det er ihvertfall lenge til vi burde spise det igjen.

 

MEN det er jo SÅÅ godt når du først kan spise det. 

 

Når vi fjerner den tanken og troen på at sjokolade er noe du må begrense for alltid så blir det heller ikke så fristende. 

 

Dette fungerer seriøst hver eneste gang. En uke eller to med en stripe melkesjokolade hver dag, og man begynner å skjønne det HEY.. dette går jo bra. 

 

OG sjokolade slutter å være den "O STORE" som man må begrense og kutte ned på hele tiden, fordi du VET at du kan spise det hver dag hvis du vil selv uten å legge på det. 

 

(For dere som har helt kalori panikk og tror dere vil legge på dere kilosvis se nederst)

 

Det er ikke sikkert det er rett for deg å starte dietten med sjokolade

Men når du går ned i vekt hjemme, så synes jeg du skal legge til litt sjokolade jeg. Bare for å se at det er ikke så farlig som hele verden skal ha det til!

 

Det er 1 superviktig faktor som må på plass

Jeg er alltid helt sikker på at kundene mine har lært seg forskjellen på sulten og søtsuget! 

Sjokolade er definitivt ikke så avhengighetsskapende som heroin, men "den sykdomsperioden" der vi vener oss av med sukker må vi gjennom hvis vi er vant til å spise mye sukker. 

 

OG HER MÅ VI VÆRE OBS. 

 

For de "abstinensene" vi får når vi har lyst på sukker, kan virkelig og genuint kjennes ut som sult. Du kan merke det som at:

 

Du ikke blir mett før du har spist litt sukker eller enkle karbohydrater til måltidet. For siktet hvetemel oppfører seg ganske likt i kroppen.

Eller du må ha noe søtt til kaffen. Det finnes ikke noe fasit svar, vi er alle forskjellige å har forskjellige rutiner.

 

For de som da i tillegg kjører en streng diett på 1000 kalorier, får ofte en tøff start. Litt for tøff til å kunne takle for mange og det ender i en kjapp sprekk i dietten. Selv om det ikke er feil å spise 1000 kalorier for alle. 

 

Hvor mye kan du legge på deg med 1 stripe (3 ruter) melkesjokolade hver dag

1 stripe melkesjokolade er ca 150 kcal. 

Vi antar at du spiser akkurat like mange kalorier som du forbrenner hver dag.

Du spiser denne stripa i tillegg til den maten. 

Du spiser denne ekstra stripa i 2 uker for å lære deg at sjokolade er OK og ikke djevelen. 

150kcal x 14 dager = 2100kcal

I ett kilo kroppsfett er det som regel regnet rundt 7000 - 9000kcal.

2100kcal / 7000 (1 kg kroppsfett) = 0,3 

Altså spiser du en stripe sjokolade i overskudd hver dag i 14 dager legger du på deg totalt 300gram fett. 

 

Jeg er ikke bare opptatt med å få mine kunder ned i vekt, men også å gi de et avslappet forhold til mat og egen kropp som de kan nyte godt av resten av livet. 

 

Les også:

 

 

 

Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!