Hvordan slutte å overspise workshop. Se mer her!
Blogg Om meg Hjelp med overspising Kjøp programmet Logg inn

Meditasjon mot overspising

meditasjon overspising Jun 22, 2020

Før du gjør noe som helst anbefaler jeg deg å legge deg ned å slappe av på ryggen. Gjerne på ett hardt underlag, som ett teppe på gulvet... 

Start videoen å bare følg instruksjonene de neste 20 minuttene....

 

Meditasjon er en sånn greie det er veldig lett å droppe, for du ser ikke umiddelbart de helt store resultatene -- men holder du deg til noen korte økter jevnlig vil du begynne å merke:

 

  • du kjenner at det er lettere å slappe av
  • du henter deg fortere inn etter stress
  • selv 5 minutter daglig vil gi deg masse ny energi, den dagen, men også på sikt
  • du setter en liten pause i hverdagen og bearbeider og tenker over det som skjer

 

Jeg skal forsøke å forklare så godt jeg kan hvorfor meditasjon kan være ditt beste kort mot overspising og stress med mat.

Hvorfor er meditasjon bra i utgangpunktet

Du har garantert hørt om meditasjon tidligere og du har kanskje avblåst det som noe du ikke gidder å bruke tid på... 

 

Eller kanskje tenkt at dette er noe du burde gjøre, men du viste ikke helt hvordan også kokte det bot i kålen,,, det er så mye som skjer og dette var langt ned på lista over det du prioriterte.

 

Å tro det eller ei, det er mange måter å meditere på

  • Guaided opptak som det over
  • Bare sitte i stillhet
  • Tenke på et ord eller en setning (et mantra)
  • Fokusere på pusten
  • Bare la tankene komme å gå så lenge du ønsker
  • Bare sitte på en fjelltopp og se på utsikten

 

Hvordan meditasjon kan hjelpe mot overspising

Du vil selvfølgelig ikke automatisk kunne slutte med overspising av å meditere, men dette er måtene du kan bruke meditasjon på:

  1. Slappe av og stresse ned

    Jeg vet ihvertfall med meg selv, og ser at de kundene som tar steget og faktisk tar seg tid til å meditere en gang i blant ELSKER DEG. 

    Du trenger bare 5 minutter på å slappe av og fylles med ny energi... Det er helt sant..

    Det er litt som en veldig effektiv powernap...



  2. Bli bevisst på hvordan du føler deg og hvorfor du faktisk spiser

    Dette er den store fordelen. Når du legger deg ned å tar en pust i bakken og slapper av så legger du merke til alt som skjer i kroppen. 

    Dette er vanskelig å forklare og du burde bare prøve... Ofte vil du kjenne at du er anspent i kroppen og det er sjelden helt det samme.. 

    Det må bare prøves å oppleves.


  3. Du henter deg fortere etter stress

    Når du jevnlig tar deg noen minutter til å slappe helt av og tar noen minutter for deg selv vil du lære 1 viktig ting. 

    Det er hvor lite som skal til for at du slapper helt av... Men sett stoppeklokka på mobilen på 5 minutter hvor du legger deg ned å fokuserer på dype pust så hjelper det vanvittig mye. 

    Når du lærer å roe ned og øver deg litt hver dag blir du flinkere på det. Du øver det på å slappe av... ORDENTLIG... 

    Ikke den typen der du halv slapper av når noe går på TVen eller lignende... Ordentlig slapper av slik at du kan kjenne på roen i hele kroppen... 

    Det perfekte eksempelet er jo bilkø... Der kan du slappe maks av mens køen snegler seg av gårde... Det går ann, lover...
  4. Bruke det til å komme over cravings og stoppe overspisingsepisoden

    Dette er faktisk helt perfekt når du har så ekstremt lyst på den sjokoladen i skapet... Eller bare føler du ikke klarer å stoppe å spise... 

    Dette fungerte fantastisk for meg. En av mine store utfordringer var når jeg kom hjem fra jobb... Da kunne jeg spisie og spise... Vi snakker lett ett helt brød -- med nugatti og smør oppå... Det var aldri gøy å se hva jeg faktisk ikke hadde klart... 

    Så det jeg begynte med var å legge meg ned på stueteppe og sette klokka på 10 minutter... Det var ikke lett skal jeg fortelle deg... De første gangene!

    Alt jeg ville var å reise meg opp å gå... Og jeg gjorde det nesten mange ganger, men jeg la meg ned og fortsatte å puste ned i magen å forsøkte å slappe av... 

    Og det gikk kjempe bra... Det er vanskelig første gangene, men dette har fungert for alle mine kunder som har hatt overspisingsepisoder og/eller cravings. 

    Husk det tar litt tid å stille om hjernen desverre så smør deg med tålmodighet.. 

 

Eksempler på guided medtasjon på youtube

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.