10 tips til deg som vil komme i form

komme i form tips Aug 11, 2020

Er du lei av at omkretsen rundt magen er litt for stor og klar for å ta skikkelig tak og komme deg i form. 

 

Gjerne også gå ned noen kilo?

 

Da har jeg noen knakanes gode tips til deg her:

 

1. Velg bare aktiviteter og mat du TRIVES med

Mange av dere kommer til å lese dette tipset og tenke "dette er bra, det må jeg gjøre."

 

Men så mange vil gå rett i fella å begynne med de aktivitetene de TROR er det beste og mest effektive for å gå ned i vekt og komme i form fortere enn tesla går fra 0 til 100k/t. 

 

Hvis du ikke bare har tenkt å få kortvarige resultater også denne gangen er det på tide å gå inn i seg selv og tenke over hva du faktisk digger å gjøre. 

 

Hva kan du glede deg til å spise. Og gleder deg enda mer å løpe ut døra for å gjennomføre etterpå? 

 

Prøv noe nytt! 

Gå en ny tur. Orientering. Tennis. Klatring. Swing. Tango. Fekting. Zumba. Kampsport. 

 

Finn noe å jobbe mot og som motiverer deg. Fordi du ønsker å mestre denne egenskapen bedre. Og fordi du ønsker å lykkes!!  

 

2. Velg livsstil fremfor diett og kort varige resultater

Denne henger TETT sammen med nummer 1. 

Men så er det det ordet livsstil.. 

 

Hva betyr det egentlig. Og enda viktigere.. Hva betyr det for deg??

 

Hva betyr det for deg å ha en bra hverdag hvor du kan kose deg selv UTEN sjokolade i hverdagen? 

 

Eller å måtte takke NEI til sjokolade iblant, uten at det føles kjipt?? 

 

Det er bare du som kan finne og svare på disse spørsmålene!! 

 

Men å teste ut mange forskjellige retter, undersøk og prøv nye ting. 

 

Utfordre seg med å steke grønnsakene i blant og ikke alltid koke de.. Og du husker vel alltid å ha litt salt på så de ikke smaker null og nada?? 

 

Finn det som fungerer for DEG! 

 

Ønsker du hjelp med dette har jeg ett gratis alternativ til deg lengre ned.. Men først 7 tips til ->

 

3. Fokuser på å få i deg masse sunn god mat... Med noen retningslinjer å følge:

Den beste maten når du skal ned i vekt:
🍓Mat du liker
(kunne ha stoppet etter dette punktet!)
🍓Prøv minst 100gr frukt/bær/grønt til hvert måltid. (5️⃣om dagen dette er viktig)
🍓Inkluder fett. Trenger ikke lavkarbo, men fett gjør deg mett😉
🍓Protein er tipp topp. 🦀🐟🐥🐄🐖🥜🌰🧀🍳
🍓God gammeldags mat som bestemor lagde er topp👌
.
Ikke overtenk. Gjør det enkelt og overkommelig for deg selv. 😄

 

4. Kutt aldri helt ut nei-maten!

Denne er viktig dere.. For meg som jobber mye med de som har ett anstrengt forhold til mat kjenner så godt til konsekvensen av NEImatordningen. 

 

 

 

Om du er typen som liker å kose deg med litt hver dag eller ønsker å storkose deg 1 gang i uka så spiller det faktisk ingen rolle. 

 

Men finnes det matvarer du så gjerne ønsker å spise, men føler du må nekte deg fordi du skal ned i vekt, da vet du at du har en tankesett feil! 

 

Den må du ta tak i. 

Det begynner ofte med at du inkluderer den maten du føler du ikke burde ha når du går ned i vekt. 

 

En lettere kropp oppnås raskest ved et kjempe strengt kosthold.. Men en stresset kropp er ikke noe bedre.

En kropp som konstant føler den må være flink og ikke kunne kose seg med mat. 

 

Er det det som er målet ditt for å komme i form og oppnå den livsstilen du ønsker deg?? 

 

 

5. Den perfekte måltidsrytmen

Helt ærlig.. 

Den finnes ikke.. 

Jeg liker å spise frokost med en gang jeg står opp. 

Den kan gjerne være STOR.. 

 

Siste måltid liker jeg å spise rundt 1600.. 

 

Dette bare skjer automatisk. Dette er ikke noe jeg jobber for. Jeg bare liker det. 

 

Hvordan liker du å spise? 

 

Dette er DEN beste måten å spise for deg. Også når du skal ned i vekt. 

 

Dette kalles å lytte til kroppen og de signalene den gir deg. Når du skaper ett samarbeid vil komme i form prosjektet ditt gå på skinner. 

 

Hater du frokost, så dropper du frokost. 

 

Synes du mat er kjedelig så spis en gang om dagen. 

 

Det er greit. Kroppen vår er mer robust enn vi gir den kreditt for. 

 

6. Hold treningen/aktiviteten passe

Ikke overdriv. 

Det kan være vankelig å holde tilbake. 

Man ser jo så gode resultater på vekta når man trener hardt og ofte. 

 

Dessverre kommer den hurtige vektnedgangen og de store fremskrittene med en stor bakdel. 

 

Denne bakdelen kan komme i form av skader eller at du rett og slett blir så sliten at du trenger noen uker i ro for å komme deg i gjen.. 

 

Begyn der kroppen din er i form til å begynne. 

 

Det er ingen skam å gå. 

 

Bare gjør noe.. Treningssenter er heller ikke nødvendig. 

 

Det er så mange muligheter at du aner ikke. En av de er å ligge å slappe av en gang i ny å ne.. 

 

7. Ikke glem fokus på søvn og å ha det gøy

Ofte er det å fokusere mindre på vekttapet og mer på de andre tingene i livet som gjør deg bra en av nøkklene til suksess. 

 

Det er lett å bli litt utålmodig. 

Den utålmodigheten alene er nok til å velte hele innstasen du allerede har lagt inn. 

 

Fordi vekta ikke går raskt nok ned. eller du har vann i kroppen og ser ikke enda de fantastiske resultatene du egentlig har oppnådd. 

 

Så gav du deg. 

 

Istedet for å se på alle de dagene du allerede har gjennomført og føler at du er på rett vei. 

 

8. Sett av en time før du starter å gjør dette!!

Denne er enkel.. Gjør følgende oppgaver.. 
Ta deg tiden til de og jeg lover at du vil få nytte av det du finner ut av!!

  1. Skriv ned 10 grunner til at du ikke har klart å gjennomføre komme i form-prosjektene dine tidligere


  2. Skriv ned 10 grunner til hvorfor dette er viktig for deg


  3. Skriv ned 5 grunner til at denne gangen skal du lykkes fordi du gjør disse 5 denne gangen

 

Finn frem penn og papir :D

9. Bruk hodet.. Ikke undervurder kraften av rett tankesett!

Fjern alle forventinger om hvordan det burde være og hvorfor ting burde være anderledes. 

 

Når du hele tiden går runt å forteller deg hvor 

  • tykk og stygg du er
  • hvor håpløs du er som ikke klarer å følge planene du har laget
  • når du hele tiden dømmer deg selv ned og andre som bedre

 

Det er ikke rart det er deilig å spise litt. 

 

Når vi hele tiden minner oss på alt vi ikke strekker til med så vil vi også hele tiden bekrefte for oss selv at vi ikke klarer og vi oppnår ikke de målene vi setter oss. 

 

Bare se på den kroppen i speilet og der har du bevisset ditt!

 

Start heller med å avbryte deg selv når du forteller deg selv hvor håpløs du er. 

 

Begynn å legge merke til der du er GOD. 

 

Ta i mot komplimenter og vær glad for di.. Ikke la den lille stemmen i bakhodet fortelle deg hvor feil de egentlig tar. 

 

Slutt å være for streng med deg selv. Begynn å snakke til deg selv som om du allerede er i mål. 

 

Da skal du se at det er mye lettere å komme dit!

10. Ikke la deg skremme av svingninger på vekta

Vi har allerede vært borti dette punktet. 

Dette trenger nok litt jobbing for de fleste, men den jobben er verdt det. 

 

Vekta er stressende, men den trenger ikke være det lenger. 

 

Vær forberedt på det.. 

Du vet nok egentlig men du lar den stresse deg fordet ikke sant??

 

Hvis du er en av de som synes at vekta er stressende så vil jeg at du skal gjøre som følger.. 

 

Gå på vekta nå med en gang.. Med klær og alt mulig. Det er greit. 

 

Også med engang når du har sett det tallet så skal du skrive ned alt som dukker opp og alle de tankene som surrer rundt der oppe som gjør at du blir stressa. 

 

Når du finner de kan du avgjøre om du ønsker å beholde de eller ikke. :D 

 

Hvis dette ikke hjelper så har jeg selvfølgelig hjelp du kan få.. 

 

Book en gratis coachingsamtale med meg.. www.letloose.no/samtale

 

Så skal jeg hjelpe deg HELT gratis. :D 

 

Tenk om du kan bruke energien din på det du har lyst til og ikke på hva du ønsker å spise og ikke spise. :D 

Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!