Skal du varig ned i vekt MÅ du kunne dette!

Hvorfor overspiser du?

hvorfor overspiser du Jun 09, 2020

Hvorfor er det så vanskelig å slutte å overspise?

 

Det jeg skal fortelle deg i dette innlegget:

Du klarer ikke slutte med overspising fordi du fokuserer på feil ting. 

 

Gang på gang lette jeg etter løsningen for å bli kvitt overspising i maten. 

...jeg økte fiber innholdet for å holde meg mett lengre, (det funket en kort stund)

...jeg spiste masse, masse proteiner og grønnsaker hverdag (det funket enn kort stund)

...jeg unngikk alt som er usunt (det står jo over alt at man skal kutte sjokolade, potetgull, karbohydrater -- pasta var fyfy i mitt hodet-- brød, egentlig det meste som er kos) og spise frukt, grønt og magre proteinkilder (vel, det funket en kort stund)

 

De fleste diettene jeg forsøkte funket en kort stund..

 

Noen i 4-5 uker andre i noen timer... 

 

Etter 3 år med aktivt forsøk på å gå ned i vekt (jeg bare klarte 3kg før jeg overspiste og gikk opp igjen) var jeg så inni granskauen lei.. 

 

Jeg holdt på å spy når jeg søkte opp artikkler på google... Det står jo basicly det samme i alle sammen... De bidro ikke med en dritt... 

 

Bare søk om ned i vekt på google og det er topp 10 liste på liste med 

  1. drikk vann
  2. spis grønnsker (noen ganger spesifikke grønnsaker)
  3. magre proteiner (noen ganger spesifikt fisk, andre ganger rødt kjøtt.)
  4. hold deg i aktivitet / tren for å forbrenne mer
  5. måltidsrytme (og her finnes det argumenter for at alt mellom 12 og 1 måltider om dagen er perfekt)
  6. kutte den og den matvaren / matgruppen... Poppis dietten nå om dagen er jo lavkarob, og selv om den et mye bedre en 80tallets høykarbo så passer den ikke for alle... Og for oss som overspiser kan den umulig være løsningen alene (mer om dette senere)
  7. Søvn er viktig
  8. Tren styrke for å bevare muskelmassen
  9. vi har egentlig fått med det viktigste, de to siste punktene er som regel en variant av de over..
  10. hver eneste gang!

 

Nå har jeg spart deg for mange timer med søking på google, men mest sannsynlig har du lest mange av disse listene allerede...

 

Du har kanskje forsøkt å få hjelp av ernæringsekspert eller PT? Ja, for det er mange flinke folk der ute og de har helt sikkert forsøkt å hjelpe deg så godt de kan.. 

 

Du lærte kanskje masse, men du ente opp med å snik spise litt her og der, og en overspisingsepisode på lørdag.. Også ser du bare ikke de resultatene du ønsker å se... 

 

Enten skylder du på PTen/dietten, eller så skylder du på deg selv!

 

Desverre er det svært få jeg har møtt på i løpet av mine 15år som "hemmelg" overspiser. Og det er faktisk nå etter jeg har blitt frisk at jeg VET at jeg hadde en overspisingslidelse. Jeg kan hake av alle punkter, men det viste jeg ikke.. 

 

Så jeg forsøkte å løse for det alle sa var løsningen.. 

 

Jeg måtte spise sunnere og grovt for å holde meg mett og jeg følte at jeg bare trengte å "ta meg sammen".. Hvid du kjenner deg igjen og det er her du er i dag, så er du heldig. 

 

Du er heldig for da vet du at du ikke trenger å tenke slik lenger og heller statre med noe som faktisk kan hjelpe deg med å lykkes!

 

 

 

 

Alle diett forsøkene dine frem til nå forteller deg 1 ting:

 

Løsningen finner du ikke i mat eller drikke!

 

Det er rett mat eller drikke som er løsningen for at du skal komme deg ned i vekt. JA. Men skal du få slutt på overspisingen må du ta tak i grunnene til at du overspiser. 

Det kan være:

  1. Du veksler mellom for strenge restiksjoner, for så å gå helt bananas "være helt fri" og spise hva du vil når du ikke er på diett


  2. Du spiser følelsene dine. F. eks. når du opplever noe veldig stressende og/eller det er mye å gjøre i hverdagen.. 



  3. Du trener masse og generelt presser deg selv veldig hardt hele tiden.. Du må bevege deg, du må fullføre til punkt og prikke. Alt eller ingenting.. Misser du en trening kan du liksågodt droppe hele greia



  4. Du har bestemt deg for at lite mat er det som må til for at du skal ned i vekt.. Desverre: for lite mat fører til at kroppens hormoner innstiller deg på å bli desperat etter mer mat... 



Dette betyr at du kan overspise å ha 50kg i overvekt eller du kan overspise å være 3-4kg tyngere enn målvekta de. 

 

Overspising føles tungt og skamfullt ut uansett! Man kjenner fort på den skammen av at man burde gjort bedre fordi man egentlig vet bedre.. Man er smartere enn dette, men man klarer bare ikke la være. 

 

Det er som å gå inn i en transe der det eneste du er på jakt etter er noe å spise.. Du må bare, du har gjerne en liten stemme som forteller deg at du ikke burde, men før du vet ordet av det har du spist 3 innbaktepølser, en potetgullpose og 3 sandwichis.

 

 

Du kan ha den kunnskapen som trengs for å spise sunt, nok og fornuftig, men det er det å følge kostholdet som er utfordringen.

 

Du trenger egentlig ikke vite mer enn at du hovedsaklig trenger å spise masse grønnsaker, nok fett

(aldri dropp for mye fett, dette var en STOR tabbe jeg gjorde i mange år for å "spare" kalorier, mer om dette i ett senere blogg innlegg.... Og mens vi er i en parantes jeg sier IKKE at lavkarbo er veien å gå med mindre du ønsker det, men du må ikke droppe fettet! kapish?? ja, herlig da fortsetter vi)

og litt proteiner hver dag... Har du endel sunne måltider om dagen gjør det ikke noe om du spiser noe usunt..  

 

Og her er greia... Skal du ut av overspisingsyklusen uansett hvordan du har havnet i den er første steg og slutte å være så streng med deg selv. 

 

Første steg er å slutte å være så streng med seg selv. 

 

Når jeg tar til meg kunder som overspiser har vi 1 eneste mål den første måneden og det er å kutte sukker og hvetemel...

 

Ikke for godt, men jeg skal forklare hvorfor det er perfekt å starte med: 

 

  • Sukker og hvetemel trigger go'følelsen i oss. Det betyr at hvis du spiser mye sukker og hvetemel kan du få litt abstinenser av å kutte det ut.. Dette lærer du å takle.. Og en av grunnene til at det er fint med støtte her, meg eller en venn/kjæreste er at du har noen å melde tilbake til. Du MÅ kunne være ærlig med denne personen da, så pass på at det er en erson som ikke dømmer deg. 

    Denne personens oppgave er å hjelpe deg med å finne ut hvorfor og hvordan du kan løse denne situasjonen neste gang den oppstår. 

    Å du MÅ nesten ha en utenfor til å hjelpe deg å se dette... For vi lever i vår egen verden, med våre egne tanker hele tiden at de er en del av oss.. Men noen utenfor ser situasjonen i ett annet lys og kan hjelpe deg med å se nye muligheter og løsninger på dine utfordringer.

  • De fleste fysiske sukkercravings forsvinner etter 2 uker, men du kan kjenne på de helt opptil 6 uker uten sukker... Kommer du fremdeles til å oppleve sukker cravings etter disse 6 ukene JA... 

    Hvorfor?

    For dette er psykisk.. Det kan være vaner som helgekos, eller du har alltid spist sjokolade til kaffen hver dag i 10år, det kan være i bursdager eller det kan være når du føler deg ensom og sitter hjemme i stua. 

    Det er samme som over.. Ha en debrief en gang i uka om hvordan det har gått... 

    - Hva gikk bra denne uka, og hvorfor gikk det bra... Hva gjorde du riktig når det var vanskelig?

    - Hva gikk galt og hvorfor gikk det galt, hva kan du prøve neste gang? Hvorfor var det så vanskelig å unngå å spise? Hvilke følelser kjente du på?

 

Det er så viktig å ha noen utenfra som kan støtte deg og ikke dømme deg, men dytte deg fremover og i rett retning. 

 

Hvis du på død og liv ikke tør å snakke med en eneste person om dette (noe jeg forstår, for jeg hadde samme følelsen i ca 15 år.) så gjør dette:

 

BYGG SELVTILLIT 

 

Begynn med å snakke penere til deg selv i speilet... Begynn med å høre på hvordan du snakker til deg selv.. 

 

Hver eneste dag skal du sette deg ned å skrive ned:

  • 3 ting du kunne gjort bedre idag/igår
  • 3 ting du er fornøyd med idag/igår

 

Dette hjelper deg til å skrive ned det som opptar deg, og få ett litt annet syn på det du tenker og hvordan du tenker om deg selv... 

 

For overspiser du så trenger du å bygge opp deg selv og føle deg bedre med deg selv i ditt eget skinn! 

 

Du tror meg kanskje ikke i dag, for du vil alltid få tips og råd om hva du skal spise eller ikke spisie for å slutte å overspise. 

 

Men maten er bare symptomet og skal du få slutt på overspisingen er dette løsningen som fungerer... Du må begynne å bryte vanene og mønstrene ved å sinne ut hvorfor... 

 

Du må gjerne fortsette å prøve og kom tilbake når du er klar for å ta tak i overspisingen en gang for alle.. :) 

 

Kanskje dette er av interesse?

Hvordan takle dårlig samvittighet etter overspising

Meditasjon mot overspising

10 enkle råd for vekttap



Hvis du vil spre budskapet og hjelpe andre som sliter med overspising, så vi ikke føler oss så håpløse og alene så del gjerne artikkelen.. 

Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!