Hvordan slutte å overspise workshop. Se mer her!
Blogg Om meg Hjelp med overspising Kjøp programmet Logg inn

Hvorfor overspiser du!

hvorfor overspiser du Jun 09, 2020

Hvorfor er det så vanskelig å slutte å overspise?

 

Det skal jeg fortelle deg i dette innlegget: Du klarer ikke slutte fordi du fokuserer på feil ting. 

 

Gang på gang lette jeg etter løsningen på å bli kvitt overspising i maten. 

...jeg økte fiber innholdet for å holde meg mett lengre, (det funket en kort stund)

...jeg spiste masse, masse proteiner og grønnsaker hverdag (det funket enn kort stund)

...jeg unngikk alt som er usunt (det står jo over alt at man skal kutte sjokolade, potetgull, karbohydrater -- pasta var fyfy i mitt hodet-- brød, egentlig det meste som er kos) og spise frukt, grønt og magre proteinkilder (vel, det funket en kort stund)

 

De fleste diettene jeg forsøkte funket en kort stund.. Noen i 4-5 uker andre i noen timer... 

 

Etter 3 år med aktivt forsøk på å gå ned i vekt og jeg bare klarte 3kg før jeg overspiste å gikk opp igjen var jeg så inni granskauen lei.. 

 

Jeg holdt på å spy når jeg søkte opp artikkler på google... Det står jo basicly det samme i de alle sammen... De bidrar ikke med en dritt... 

 

Bare søk om ned i vekt på google og det er topp 10 liste på liste med 

  1. drikk vann
  2. spis grønnsker (nen ganger spesifikke grønnsaker)
  3. magre proteiner (noen ganger spesifikt fisk, andre ganger rødt kjøtt.)
  4. hold deg i aktivitet / tren for å forbrenne mer
  5. måltidsrytme (og her finnes det argumenter for at 12-2 måltider om dagen er perfekt)
  6. kutte den og den matvaren / matgruppen... Poppis dietten nå om dagen er jo lavkarob, og selv om den et mye bedre en 80tallets høykarbo så passer den ikke for alle... Og for oss som overspiser kan det umulig være løsningen alene

 

Nå har jeg spart deg for mange timer med søking på google, men mest sannsynlig har du lest mange av disse listene allerede...

 

Du har kanskje også forsøkt å få hjelp av ernæringsekspert eller PT.. De har forsøkt å hjelpe deg så godt de kan.. 

 

Du lærte kanskje masse, men du ente opp med å snik spise litt her og der, og en overspisingsepisode på lørdag.. Også ser du bare ikke de resultatene du ønsker å se... 

 

Enten skylder du på PTen, eller så skylder du på deg selv!

 

Alle diett forsøkene dine frem til nå forteller deg 1 ting:

 

Løsningen finner du ikke i mat eller drikke!

 

Det er rett mat eller drikke som er løsningen for at du skal komme deg ned i vekt. JA. Men skal du få slutt på overspisingen må du ta tak i grunnene til at du overspiser. 

Det kan være:

  1. Du har strenge restiksjoner, for så å være helt fri og spise hva du vil når du ikke er på diett


  2. Du spiser følelsene dine. Når du opplever noe veldig stressende og det er mye å gjøre.. Eller du er utenfor komfortsonen din så blir du sulten og du kjenner på sulten hele tiden.



  3. Du trener masse og generelt presser deg selv veldig hardt hele tiden.. Du må bevege deg, du må 



  4. Du har bestemt deg for at lite mat er det som må til for at du skal ned i vekt.. For lite mat fører til at kroppens hormoner innstiller deg på å bli desperat etter mer mat... 



Dette betyr at du kan overspise å være 50kg for tung eller du kan overspise å være 3-4kg tyngere enn målvekta de. 

 

Overspising føles tungt og skamfullt ut uansett! Man kjenner fort på den skammen av at man burde gjort bedre fordi man egentlig vet bedre.. 

 

Du har den kunnskapen som trengs i matveien, men det er det å følge den som er utfordringen. Du trenger ikke vite mer enn at du hovedsaklig trenger å spise masse grønnsaker og litt proteiner hver da... Har du endel sunne måltider om dagen gjør det ikke noe om du spiser noe usunt..  

 

Og her er greia... Skal du ut av overspisingsyklusen uansett hvordan du har havnet i den er første steg og slutte å være så streng med seg selv. 

 

Første steg er å slutte å være så streng med seg selv. 

 

Når jeg tar til meg kunder som overspiser har vi 1 eneste mål den første måneden og det er å kutte sukker og hvetemel... Ikke for godt, men jeg skal forklare hvorfor det er perfekt å starte med: 

 

  • Sukker og hvetemel trigger go'følelsen i oss. Det betyr at hvis du spiser mye sukker og hvetemel kan du få litt abstinenser av å kutte det ut.. Dette lærer du å takle.. Og en av grunnene til at det er fint med støtte her, meg eller en venn/kjæreste er at du har noen å melde tilbake til. Du MÅ kunne være ærlig med denne personen da, så pass på at det er en erson som ikke dømmer deg. 

    Denne personens oppgave er å hjelpe deg med å finne ut hvorfor og hvordan du kan løse denne situasjonen neste gang den oppstår. 

    Å du MÅ nesten ha en utenfor til å hjelpe deg å se dette... For vi lever i vår egen verden, med våre egne tanker hele tiden at de er en del av oss.. Men noen utenfor ser situasjonen i ett annet lys og kan hjelpe deg med å se nye muligheter og løsninger på dine utfordringer.

  • De fleste fysiske sukkercravings forsvinner etter 2 uker, men du kan kjenne på de helt opptil 6 uker uten sukker... Kommer du fremdeles til å oppleve sukker cravings etter disse 6 ukene JA... 

    Hvorfor?

    For dette er psykisk.. Det kan være vaner som helgekos, eller du har alltid spist sjokolade til kaffen hver dag i 10år, det kan være i bursdager eller det kan være når du føler deg ensom og sitter hjemme i stua. 

    Det er samme som over.. Ha en debrief en gang i uka om hvordan det har gått... 

    - Hva gikk bra denne uka, og hvorfor gikk det bra... Hva gjorde du riktig når det var vanskelig?

    - Hva gikk galt og hvorfor gikk det galt, hva kan du prøve neste gang? Hvorfor var det så vanskelig å unngå å spise? Hvilke følelser kjente du på?

 

Det er så viktig å ha noen utenfra som kan støtte deg og ikke dømme deg, men dytte deg fremover og i rett retning. 

 

Hvis du på død og liv ikke tør å snakke med en eneste person om dette (noe jeg forstår, for jeg hadde samme følelsen i ca 15 år.) så gjør dette:

 

BYGG SELVTILLIT 

 

Begynn med å snakke penere til deg selv i speilet... Begynn med å høre på hvordan du snakker til deg selv.. 

 

Hver eneste dag skal du sette deg ned å skrive ned:

  • 3 ting du kunne gjort bedre idag/igår
  • 3 ting du er fornøyd med idag/igår

 

Dette hjelper deg til å skrive ned det som opptar deg, og få ett litt annet syn på det du tenker og hvordan du tenker om deg selv... 

 

For overspiser du så trenger du å bygge opp deg selv og føle deg bedre med deg selv i ditt eget skinn! 

 

Du tror meg kanskje ikke i dag, for du vil alltid få tips og råd om hva du skal spise eller ikke spisie for å slutte å overspise. 

 

Men maten er bare symptomet og skal du få slutt på overspisingen er dette løsningen som fungerer... Du må begynne å bryte vanene og mønstrene ved å sinne ut hvorfor... 

 

Du må gjerne fortsette å prøve og kom tilbake når du er klar for å ta tak i overspisingen en gang for alle.. :) 



Hvis du vil spre budskapet og hjelpe andre som sliter med overspising, så vi ikke føler oss så håpløse og alene så del gjerne artikkelen.. 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.