NYTT... Fra 10/8 kan du bli med i medlemsportalen "Sunnere livsstil med tankekraft".. Alt du trenger for resultater!!

Hvor forsvinner fettet når vi går ned i vekt

hvor forsvinner fettet Apr 08, 2020

Har du noen gang lurt på hvor fettet forsvinner når du ikke lenger har det på sideflanken? 

Sannheten er at du svetter, tisser og puster det ut av kroppen. 

Kanskje ikke det man hadde trodde. Personlig gjetta jeg på nummer 2, men det er altså noen australske forskere som har regna på dette. 

Hvordan går dette da til. Vi vet jo at fettcellene har lagrer rundt omkring på hele kroppen. Så når vi spiser og drikker mer energi enn vi forbrenner vil kroppen finne en fettcelle å plassere det i. 

De forsvinner hellere aldri, de bare blir mindre. 

Så hvor forsvinner fettet?

Imponert over paint kunnskapene mine? 

Så når du spiser og drikker MINDRE enn du forbrenner forsyner kroppen seg av fettcellene for å ha energi til å opprettholde aktiviteten du gjør, og kritiske funksjoner som hjerne, hjerte, lever bukspyttkjertel, tarmen, du skjønner tegninga. 

Prosessen med å gjøre om fettet til energi kroppen kan nyttiggjøre seg av skaper noen biprodukter. Disse biproduktene er karbon og hydrogen.

Altså viste forskerne at forbrenningen (oksideringen) av 10 kg fett krever 29 kg oksygen og blir til 28 kg karbondioksid og 11 kg vann som skilles ut gjennom pusten.

Så av 10kg fett forsvinner 8,4kg ut gjennom pusten og 1,6kg forsvinner når du tisser eller svetter. 

F2.large

(du finner studien her)

 

Så der har du det. En funfact du kan imponere venner å kjente med. Eller kanskje du får bruk for det i en quiz! 

Hva skjer med fettet når vi trener?

Å hente fettet fra fettcellene og omgjøre det til energi er en lengre prosess for kroppen. Det er som å gå helt til fyseren i garasjen for å hente mat som itillegg må tines. Det tar lengre tid å få tak i den energien. Altså følg Egils svarte forspor til garasjen:

Eller så kan Egil bare gå til kjøleskapet (eller godteriskapet?) å finne seg noe godt å spise, som går fort og krever mindre energi og tid. Det er de grønne fotsporene og det samme som glukose, også kalt blodsukker.

Glukose kan kroppen ta i bruk som energi med en gang. 

Og derfor min venn, får vi uttrykket "møte veggen" i treningsammenheng. 

Lageret med glukose finnes hovedsakelig i leveren, pluss noe som er lagret i musklene. Når de lagrene er brukt opp, så må vi ta i bruk fettlagrene. 

Men da kan vi ikke lengre jobbe med samme intensitet. Å vi går "tom". 

Altså å gå en tur eller en roligere treningsøkt forbrenner en større andel fett og mindre glukose. 

Mens intervalltrening forbrenner hovedsakelig glukose under økta. Men til gjengjeld forbrenner vi mer kalorier på kortere tid. 

 

Hvilken treningsform er da optimal for å forbrenne fett? 

Siden du spør så fint skal jeg gi deg det ene svaret jeg mener er definitivt rett på det spørsmålet

Og det er DEN AKTIVITETEN DU LIKER Å GJØRE. 

Har du virkelig lyst til å gå varig ned i vekt må du gjøre noe du kan gjøre varig også. :) 

          vs       

Men skal vi ta på forskningsbrillene:

Det er gjennom forskning vist at magefettet er svkere for adrenalin. Du vet det hormonet som pumpes gjennom kroppen når det er fare på færre, eller vi har fått sjokk. 

Det kommer også på banen når vi trener hardt. Så et par tunge treningsøkter er vel ikke å forakte. 

Helt opp til DEG. 

 

Lyst på flere tips og triks? 

 

 

 

 

Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!