NYTT... Fra 10/8 kan du bli med i medlemsportalen "Sunnere livsstil med tankekraft".. Alt du trenger for resultater!!

20 grunner til at du ikke går ned i vekt

går ikke ned i vekt Nov 16, 2019

Har du forsøkt å gå ned i vekt gang etter gang og aldri kommet ordentlig i mål.

Hver gang er det noen som skjer og du er tilbake til utgangspunktet. Kanskje du kjenner deg igjen?

Her er 20 grunner til at vi ikke går ned i vekt:

 

1.    Du gir ikke rom for feil

Så spiste du litt for mye en dag eller har ikke vært på trening på en uke.

Ofte gir det tanker som:

"Jeg klarer ikke en gang å følge en enkel plan for å gå ned i vekt."

"Jeg misslyktes"

"Nå må jeg starte på nytt"

Du spiste kanskje litt is du ikke hadde planlagt. Det går som det pleier, da kan du liksågodt spise resten av kartongen også eller resten av sjokoladen.

Kjenner du deg igjen?

 

Men vet du hva!

Den ekstra isen gjør ingenting.

Kanskje du bruker pitte litt lengre tid på å nå vektmålet ditt, men det er alt. Resten av isen som gikk med derimot.

Der har du syndern din.

Bare nyt litt is, en kjeks eller EN kakebit. Så fortsetter du med planen din etterpå.

Ingen skade skjedd.

 

2.    Du trener hardt og spiser mer

Trening og aktivitet er fantastisk, både for hodet og kroppen. Det tusenvis av treningsøkter der ute perfekt for vekttap og bedre form.

Greia er at selv trening beinhardt en timestid hver eneste dag gir ikke den kaloriforbrenningen vi håper og tror.

En proteinbar🍫, banan🍌 og shake🥤 etter trening for "restitusjon" og alle kalorier er spist opp før du har forlatt senteret.

-Trening er en bonus for helse og kropp.
-Trening kan hjelpe deg å gi en boost på kaloriforbrenningen din den dagen.

Ikke bruk trening som hovedmiddelet for å gå ned kiloene. Du oppnår bare å slite deg ut, på det som ikke gir best effekt på selve målet ditt. 

 

Burde du trene / være i aktivitet; JA, men gjør noe du liker og ikke tving deg igjennom noe som helst for å forbrenne kalorier.

 

3.    Du prioriterer ikke grønnsaker

Du kjøper lett-produkter, fit teas og proteinbarer pluss at du tar en shot eplecider edikk før frokost.

Alt er markedsført som bra for vekttap og en løsning som fungerer.

Det er bare det at fokuset er på helt feil sted.

Veldig mange barer (i hvert fall de som er gode) inneholder en del sukker eller masse søtstoffer, lett produkter kan være tilsatt sukker for å smake bedre når man fjerne fettet.

 

og fit teas er og blir et markedsførings triks.

 

Fokuser på å få i deg 5 om dagen og spis ordentlig mat. Dette vil gjøre vekttapet lettere og ikke minst billigere.

Sunn mat er IKKE dyrt. Kom her å si at mcern er billig! Det koster for 70kr for ett måltid. De aller fleste velger ikke burgern til 10kr. Sunn mat er billig og godt.

 

4.    Du leser og lærer hele tiden

Det er fint å lese og lære om fitness og kosthold av blogger og artikler.

Men når alt du egentlig gjør er å lese uten å tilegne deg kunnskapen og ta den i bruk så kommer du heller ingen vei.

Fortsetter du med dette vil du aldri komme i mål.

Legg fra deg alt lesestoffet og bruk den energien på å prøve ut noe som kan passe deg.

Du har kunnskapen 😉.

 

Gjør dette i 2 uker, fungerer det ikke kan du endre litt og se om det fungerer de neste 2 ukene osv.

 

5.    Du drikker masse kalorier

Dette er vel en no brainer, men allikevel en stor kilde til kalorier blant mange.

Brus, juice, te og fancy pancy kaffedrikker inneholder gjerne et helt måltid verdt med kalorier uten at du oppnår den samme metthetsfølelsen som et måltid.

Hvis du velger å drikke disse istedenfor å spise kaloriene du inntar er det greit. Men da må du også være forberedt på mer sult gjennom dagen.

 

FUNFACT: Den eneste drikka kroppen faktisk registrere som mat er god gammeldags kumelk. ;) 

 

6.    Du kompliserer alt

LES NØYE NÅ FOLKENS. DENNE FELLA TROR JEG VI ALLE HAR GÅTT I.

Lav karbo eller høy karbo. Skal man spise melkeprodukter eller ikke? Skal jeg telle kalorier eller kjenne på metthetsfølelsen. Det er tusen forskjellige råd der ute. Ikke tenk så mye.

Hvis du tenker etter så vet du hva du har lyst til å prøve og som du tror passer deg.

 

Test det.

 

Gjennomfør det! også kan alle andre muligheter være for andre, eller for deg på et senere tidspunkt!

For all del gi det minimum 3 måneder før du starter ett helt nytt regime. 

 

7.    Du har ikke satt et ordentlig mål

Du har kanskje prøvd noen klær som er blitt litt vel trange.

Du får en flom av motivasjon over deg og er klar for å gå ned i vekt. Nå skal du klare det og bli tynn og se bra ut.

 

Men hvordan skal du vite når du har nådd målet ditt?

 

Når er du tynn, ser bra ut og kan feire at du fullførte målet?

 

Sett spesifikke klare mål og gjerne delmål så du har noe å strekke deg mot.

 

Mange små seiere og en stor, høres mye bedre ut en bare en stor spør du meg!

 

8.    Du har dårlig tid og tenker kortsiktig

Veldig mange dietter lover det fantastiske resultater på 30, 60 eller 90 dager. Og du kan oppnå mye på dette tidsrommet, men de legger også opp til kortsiktig tenkning.

 

Fullfører du og ser bedre ut men hva så. Vi vet jo at går du tilbake i gamle vaner er du tilbake igjen på startvekten og kanskje litt til?

 

Din vekttaps reise kommer til å starte og slutte med at du hopper over ett hjerteslag.

Kortsiktig tenkning kommer ikke til å få deg ditt, finn noe du trives med og kan opprettholde. Les mer om 1000 kalorier om dagen for å gå ned i vekt, for noen er det faktisk riktig.

 

9.    Du er ikke motivert

Vil du nå målet ditt må du også ha noe som driver deg igjennom de utfordrende periodene.

 

Tankeeksperiment: Den beste kaka du vet om står foran deg. Du er helt alene og ingen vet om du spiser den eller ei. Det er bare det og kaka.

 

Hva får deg til å hedre vekttapsmålet ditt i denne situasjonen?

Hvorfor skal du ikke spise den eller bare spise litt for å nå vektmålet ditt?

Hva må til for at du ikke skal ligge i deilig matkoma de neste 24timene?

 

10. Du er ikke forberedt på at du må jobbe for det

Du kjenner følelsen av å ha så lyst til å bli kvitt magefettet.

 

Hadde du bare kunnet skjære vekk hele den valken og blitt ferdig med det.

 

Du har så lyst til å se bra ut og være tynn at du er helt desperat etter å finne ut hvordan du kan oppnå drømmekroppen.

 

Men med engang du føler på sulten eller det er en vanskelig situasjon så er du rett tilbake i gamle vaner.

 

Du er ikke forberedt på, eller klar for å takle de utfordringene som kommer ved å endre deg til det bedre. Hva må du egentlig gjennom for å nå vektmålet ditt?

 

11. Du tror genene dine hindrer deg

Kanskje du er mer disponert for å være overvektig enn andre!

Eller kanskje du responderer mer på søtsaker enn andre. Du får større dopaminrespons enn andre og blir "gladere" av sjokolade og søtsaker.

 

 

Men hva så?

Livet er på ingen måte rettferdig og spiller det noen rolle om andre går fortere/lettere ned i vekt enn deg?

 

Dette er jo din reise og din kropp, og du kan være desto mer fornøyd med resultatet du oppnår.

 

Det eneste du oppnår med å sammenlikne deg med andre er et dårligere selvbildet! Du vet jeg har ett kurs der du kan bygge selvtillit å slutte å sabotere for deg selv? ;) 


Selvfølgelig finnes det sykdommer som kan gjøre vekttap veldig vanskelig, men for hovedparten av oss er ikke dette tilfellet.

 

12. Du vil ha kroppen til (en eller annen kjendis)

Du har kanskje et ideal, en eller annen kropp du synes er helt fantastisk og du skulle ønske du hadde den kroppen.

 

Hadde du bare hatt den flate magen eller de musklene. Alt blir så mye bedre som tynn.

 

Men uansett om du veier det samme som, er like høy og har like mye muskelmasse som denne personen, så er dere skrudd sammen forskjellig.

 

Hvor muskelfestene ligger og proporsjonene dere har er forskjellige.

 

Jobb med å gjøre deg bedre og fokuser på den beste kroppen du kan lage for deg.

 

13. Du starter på nytt hver mandag (måned?)

Tenk så mye vi får gjort på mandager!

Denne dagen alle utsetter ting og tang til.  Alle planer skal startes og utføres til mandag.

 

Mandager er motivasjonens dag og dagen der vi endelig skal nå våre håp og drømmer.

 

I hvert fall til onsdag eller til fredagen når det er helg. MEN det går bra for det kommer jo en ny fantastisk mandag etter helga er slutt hvor vi på nytt er fylt av motivasjon.

 

Skjønner du hvor jeg vil? Ikke utsett planene dine igjen og igjen.

 

Hver dag, hvert øyeblikk og hvert neste måltid er en mulighet til å starte på nytt og nå målene dine en gang for alle!

 

14. Du bryr deg ikke om å spise alle næringsstoffene

Du har lest at hvis du kutter ut det meste av fettet så kan du spise mer volum for samme antall kalorier

 

Fett inneholder ca 9kcal per gram,

Karbohydrater og proteiner ca 4kcal per gram

Alkohol 7kcal per gram

 

Du kjøper derfor masse lett produkter og skyr fett som pesten. Eller i dag er det kanskje karbohydratene det er mest populært å kvitte seg med.

 

Et måltid som inneholder en håndflate med proteinholdig mat, en tommel med fettkilden og to knyttnever med grønnsaker og du har alle næringsstoffer og ett sunt og mettende måltid.

 

Eller ta disse sunne og gode frokostene som et eksempel.

Les hvorfor jeg ofte anbefaler sjokolade til mine kunder. namnamna.

 

15. Du lar venner og familie hindre deg fremgang

Sånn er det bare. Noe kommer bevisst eller ubevisst å stikke kjepper i hjulene for deg når du går ned i vekt.

 

Det er ikke alle som vil forstå at du har satt deg et mål du ønsker å oppnå. Du er bra nok som du er og alt det der. OG ja det er du, men du kan jo ønske å bli tynnere fordet!

 

For det er greit. De må mene akkurat hva de vil og de kan si hva de vil til deg.

 

Du har et valg om å tro på de eller ikke. Vær forberedt på det så er det enklere å takle når situasjonen oppstår.

 

16. Du snakker deg selv ned og gjør deg selv deprimert

Du har gjennom så mange år funnet og plukket frem dine svakheter og usikkerheter.

 

Du er veldig klar over disse og minner deg selv på hvordan du ser ut, eller at du ikke kan nok, eller at du ikke strekker til på visse områder.

 

Hvordan snakker du til deg selv og hva oppnår du ved å snakke til deg som du gjør?

Føler du deg bedre eller får du deg selv til å miste troen på at du kan klare å miste de kiloene.

 

Kanskje har du klart å gå ned kiloene du ønsker å gå ned mange ganger. Det er bare det at du går opp og ned de samme kiloene.

 

Det betyr jo at du kan gå ned i vekt, du har jo gjort det. Bu må bare ikke gi opp hver gang.

 

Hemmeligheten til varig vektnedgang ligger ikke i mat eller trening. Prøv dette kurset i selvtillit så skal du få første nøkkel til varig vekttap!

 

17. Du tror alle andre har svaret for deg

Du søker etter svar hos alle andre kilder enn deg selv.

 

Du har ett problem du ønsker å løse og du tyr til google. Og du kan få masse nyttig informasjon der som har fungert for andre, men det er ikke sikkert de løsningene fungerer for deg.

 

Spør deg selv og vær åpen! For du har fasiten som fungerer for deg. Det kan hende du overrasker deg selv.

Dette er mer enn sant. La meg bevise det for deg gjennom en samtale, koster deg ingenting. Vi bare finner den løsningen du kan jobbe med videre for deg. HELT GRATIS

 

18. Du gir alt eller spiser alt du kommer over

Denne har jeg hørt mange ganger.

Enten så gir man alt. Spiser, sunt, lite og «helt perfekt» (helt perfekt eksisterer ikke) og man trener 5 ganger i uka og kjører på.

 

Man lever i en gledesrus av fremgangen man får og er helt på topp.

 

HELT TIL… du er sliten en dag eller forsover deg og du rekker ikke trening. Du glemte maten hjemme og må kjøpe mat på Mcern.

 

Etter denne fadesen kommer du liksom ikke tilbake til den gode rutinene.

 

Ikke nok med at det var deprimerende at du ikke klarte å følge planen, men dagen etter har du lagt til en kilo på vekta.

 

Selv om dette er mest vann så blir du skikkelig demotivert og spiser alt du har nektet deg selv de siste ukene. Og når man ikke gir alt, hva er da poenget.

 

Finn din gyldne middelvei. Aristoteles fant den i antikken, du kan finne din.

 

19. Du tror du må trene (gjerne masse) for å gå ned i vekt

Trening har sin plass for å bygge en perfekt kropp med muskler, definisjon og hele pakka.

 

Trening for å gå ned i vekt er derimot bevisst i mange studier at har lite effektivt.

 

Trener du mye og dette fører til at du spiser mer så kan det være lurt å kutte ned litt trening.

 

Dette er faktisk effektivt for mange. Du trenger ikke slutte å trene, men gå ned litt i intensitet eller kutt på antall dager.

 

Fokuser på kostholdet og hold dette til hovedprioritet. Når du har nådd vektmålet, kan du for alvor bygge muskler hvis du ønsker det.

 

20. Du har ikke skjønt hvor deilig det er å nå drømmekroppen

De fleste av oss har drømmer; Bilen, huset, interiøret, penger, den perfekte kroppen, men så få går ut å jakter på drømmene.

 

Det kreves en innsats å få den kroppen du ønsker, men det er ikke umulig. Det krever en innsats for å få råd til drømmebilen.

 

Noen vaner og smarte løsninger som du er villig til å implementere og gjennomføre er alt som skal til for at du oppnår det resultatet du ønsker.

 

Du må prioritere målet ditt og ønske å gjennomføre. 

Du trenger bare å ta små skritt hver dag, hver uke og tilslutt er du bare i mål. 

Det er faktisk så LETT. 

 

Det var 20 grunner til at du ikke går ned i vekt som du ønsker!

DU VET NÅ AT DU KAN KLARERE DET HVIS DU VIL!

BARE IKKE GI OPP!

 

Jeg kan selvfølgelig hjelpe deg å komme til det målet hvis du er interessert! Jeg har hjulpet mange andre som har slitt med vekt og altfor mye fokus på mat i alle år. 

Prøv gratis, en samtale med meg. Vi snakker om dine utfordringer i dag og jeg hjelper deg. Send meg evt en mail til ingrid_romsaas@hotmail.com (ohh yea.. hotmail. ;) ) så skal jeg svare deg på det du måtte lure på!

 

Les for eksempel disse 10 enkle rådene for å gå ned i vekt.

Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!