Hvordan takle søtsuget!

søtsug Mar 20, 2020
 

Hvordan få sukkersuget til forsvinne: 

Når du har lyst på noe gjør du følgende; 
Første gang: Legg deg på et teppe eller en matte på gulvet hvis du kan

 

  1. pust dypt -> minimun 10 ganger helt ned i magen! samtidig som
  2. slapp av i kroppen -> (du er garantert anspent i kroppen), mens du puster slipper du spenningene i ryggen/skulderne og mellom brynene! OG
  3. kjenn på hvor mye du har lyst på de søtsakene, -> la følelsen være der - blås den opp å gjør ubehaget større og kjenn hvor mye du verker etter å gå å hente det du har lyst på. Se for deg at du går å spiser det du vil ha.

 

Plutselig er det over og glemt. For de fleste tar det ett minutt eller to. TOPPEN 10 min. 


LOVER! DETTE FUNGERER!

 

I tillegg ha disse i bakhodet. Spesielt nå som vi er i en stressende tid:


I disse dager er veien kort til kjøleskapet og godteriskapet. Det kan bli krevende dager med barn som skal aktiviseres og en arbeidsdag som skal fylles.

Men det kan være vel så tungt for de som er alene og kjenner ensomheten komme krypende og det føles som om alle andre har noen å være sammen med. 

Det er lett å rettferdig gjøre både en og to biter med sjokolade. Men så var det konsekvensene da.

 

Dessverre er det mange som ikke klarer å slutte ved bit nr 2 og det ender med vondt i magen og dårlig samvittighet. Eller de 2 bitene er nok til at man må begrense hva man spiser i morgen.

 

"Det er så lett å snike seg bort til godsakene, det er jo bare den faste, godt opptråkede stien til kjøkkenskapet."
 
Bilderesultater for eat like crap

Tipsene du trenger for lettere å unngå søtsuget:

 (PSSST! se dette webinaret for å få flere tips og triks. )

 

1. SPIS NÅR DU ER SULTEN

Om du foretrekker 3 store måltider eller 6 mindre i løpet av en dag spiller ingen rolle for meg.

 

Det DU trives med er det som passer best for deg. Spis god sunn mat gjennom hele dagen. 

 

Du kan godt prøve å holde deg super opptatt eller spise salatblader for å unngå godteri, men jeg har ikke noe tro på at du klarer å holde det i lengden.

 

Lær deg heller hva som skjer hvis du ikke spiser selv om du har så lyst på noe. (Se røde teksten over på nytt)

2. IKKE UNDERSPIS, DET ENDER MED OVERSPISING

Ikke hat meg for dette, men jeg foreslår at du prøver å unngå en stor innsats for å slanke deg, hvis du stadig vekk titter innom godteriskapet.

 

Det kan bety at du spiser for lite, eller at du trenger å lære av deg noen vaner før du setter inn de store slankeplanene. 

 

Spis masse god mat, fyll på med grønsaker og kos deg. :) MEN IKKE ERSTATT ANNEN MAT MED GODTERi.

3. HVA ER DINE TRIGGERE

Hvis du identifiserer hvilke situasjoner som gir deg sukkersug er du plutselig mye bedre forberedt neste gang det samme skjer. Og hvis du er litt lik meg har du opptil flere. 

Et personlig eksempel: På jobb, gjerne 2-3 timer inn i arbeidsdagen. Det er en stund siden pause og jeg får plutselig lyst på noe godt.


ELLER det var det jeg trudde. Det viste seg at jeg bare trengte en pause, så når jeg kom til en "vanskligere" oppgave som jeg ikke kunne løse på sparket fikk jeg "lyst på noe". 

 

Da hadde jeg en god grunn til å unngå den arbeidsoppgaven og ta en pause. 

Før jeg oppdaget dette, var det en stor øddeleger for opptil flere av diettene jeg forsøkte meg på. 

 

Bare vær litt oppmerksom på dine triggere. Kjenn etter når du får lyst på noe. Kan det være at du begynner å bli sulten eller er det noe annet som gav deg den følelsen?

 

4. KOM DEG VIDERE

Ja vel, så spiste du mer enn du skulle ønske. Det som har skjedd får du ikke gjort noe med. Det hjelper deg hvertfall ikke å gå rundt å hate deg selv for det. 

Det eneste det hjelper for er å starte en ny syklus med nå MÅ jeg være suuper flink også er vi tilbake på overspising fordi vi egentlig tyr til den samme løsningen vi alltid har brukt, uansett hvordan den ser ut for deg. 

 

Så bare dropp skammen og prøv noe sånt som:

"Så overspiste jeg litt, det var ikke så rart, det er det jeg pleier å gjøre i den situasjonen. Hmmm.... Hva kan jeg gjøre anderledes neste gang som gjør at jeg føler meg bedre i etterkant?"

 

Å vips så er du en innsikt nærmer å nå vektmålet ditt. 

 

LYKKE TIL! 

Og som alltid, føler du at du sitter fast og bare er frustrert over vekta og maten når ingenting fungere? TA KONTAKT OG JEG HJELPER DEG I EN SAMTALE. (Ikke vær nervøs du kan aldri gjøre noe feil og du snakker bare med lille meg.)

Les også:

20 GRUNNER TIL AT DU ALDRI OPPNÅR DRØMMEKROPPEN

10 enkle råd for å gå ned i vekt

Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!