Skal du varig ned i vekt MÅ du kunne dette!

Er 1000 kalori-dietten bra for å gå ned i vekt?

1000 kalorier ned i vekt Dec 18, 2019

La meg gjette

"Hvis jeg bare følger 1000 kalorier til jeg har gått ned alle kiloene så blir jeg ferdig med de fort!"

"Jeg kan gå ned 2 kg i uka hvis jeg holder meg til 1000 kalorier om dagen, det er 20kg de neste 2 månedene."

Tenkt noen tanker i disse baner noen gang?

Kjære deg jeg vet du vil ned kiloene, men dette er ikke løsningen.

Veldig mange liker denne løsningen, du er tross alt garantert å løse problemet ditt og nå vektmålet ditt. 

Det er et fint rundt nummer og du vet hva du skal gjøre. 

Problemet er at dette sjelden går som man håper når man starter på dette regimet. 

Problemet med 1000 kaloridietten

Fungerer det å spise 1000 kalorier om dagen?

Hvis du har tilbragt den siste tiden din på 2000 kalorier ++, for så og trappe ned til 1000 kalorier dagen OG muligens beveger deg litt mer, så kommer 1000 kalorier til å gi deg en kjempe vektnedgang. 

Vel.. ingenting overraskende der?!

Og selv om du tar vekk utfordringer som om at du får i deg lite næringsstoffer og mister muskelmasse.

Ser du bort i fra alt det, vil du likevel ha problemer med å holde 1000 kalorier, en så streng diett, over tid.

Dette er og kan ikke bli en livsstil for de aller fleste av oss. 

Altså, 90 prosent av alle som begynner på 1000 kalorier om dagen vil ned i vekt så raskt som mulig. De er fanget i diett-tankesettet.

eller "Jeg vil ned i vekt så fort som mulig"-tankesettet.

Det eneste som betyr noe er i hvilken retning og hvor fort vekta viser en nedgang.

Innerst inne vet nok de fleste at dette er et håp om at det er den magiske løsningen for å komme ut av de ekstra kiloene. Etterpå tenker man vel ikke så mye på. Så lenge man kommer seg ned kiloene, så finner man ut av det. 

Det blir en måte å unngå de dårlige vanene og grunnene til at man la på seg kiloene i utgangspunktet.

1000 kalorier om dagen vil få deg ned i vekt, men jeg vil påstå at det er umulig å vedlikeholde gjennom hele vekttapet. (pst. se lenger ned hvis du er helt uenig)

Fokuser heller på å endre vaner, føle deg komfortabel med sult og ikke spise det du har ekstremt lyst på der og da. Det som du vet du ikke burde spise for å gå ned i vekt.

Det er mulig å lære seg å la være å spise bare fordi man føler for det. Du kan absolutt lære deg hvordan du kan ha lyst på noe uten å spise det. Det har jeg sett kundene gjøre, du kan også få det til!

Tilslutt er det helt automatisk å tenke. "Hmm, jeg har veldig lyst på mer sjokolade, men jeg ønsker jo å gå ned i vekt så jeg lar være."

Ingen vil vel egentlig høre det. Eller tenker det er umulig for dem å klare! 

 

Noen som holder på å sprenge av irritasjon fordi de faktisk bare kan spise 1000 kalorier om dagen?

 

Hvem burde spise 1000 kalorier om dagen?

For det meste vil jeg aldri be noen gå så lavt, ofte er kaloriene jeg anbefaler opp mot 1000kalorier høyere. Også for vekttap, men disse gruppene skiller seg ut:

Lave personer

Folk med MYE vekt å gå ned

De som vil skeie ut i helgene og fremdeles gå ned i vekt

 Lave personer som veier lite

Ben, Tiptoe, Omfavne, Jente, Foten

Er du kort og under 55kg glir du inn her. 

Dessverre er sannheten den at hvis du er lav og spesielt hvis du er lite aktiv, trenger du lite energi!

Dette går ikke uten å spørre; trenger du virkelig gå ned i vekt? 

Ofte vil ikke dere egentlig gå ned i vekt, men se bedre ut!

En bedre løsning er å bygge muskler å få en bedre kroppsammensetning? Av typen større rumpe og bredere skuldre for timeglassfiguren.

 

OG NÅR DU BYGGER MUSKLER KAN DU ETTERHVERT SPISE MER. ;) 

Folk med MYE vekt å gå ned

Har du mer enn 20 kilo å gå ned kan du klare deg på 1000 kalorier uten de negative fysiske effektene. 

Jo mer du veier, jo lenger kan du å holde deg på en lav kaloridiett. Du har rett og slett mer å ta av på kroppen, og kan overleve lenger. Les om han som ikke spiste på ett helt år. 😱

Totalt antall kalorier vi får i løpet av en dag er summen av det vi spiser og det vi henter fra fettlagrene våre. 

Men jeg kommer allikevel ikke til å anbefale 1000 kaloridietten for denne gruppen på tross av at det fysisk er få negative konsekvenser. Psyken er en viktig faktor som jeg synes ofte mangler i vekttapsprogrammer!

Du vet garantert at du ikke burde småspise og velge rent kjøtt og masse grønnsaker i matveien, men hvorfor gjør du ikke bare det hverdag? Lett som bare det!

Hadde det ikke vært for vaner, tidsklemma, cravings, avhengigheter, stress, sykdom og alt annet som skjer,

tror jeg de fleste ville knekt vekttapskoden for lenge siden. Du er mer enn bare hva du spiser og velger å ikke spise.

VIL du ha en kickstart? kjør 1000 kalorier i en uke MAKS. 

Så går du over til noe mer holdbart over tid.

De som vil skeie ut i helgene og fremdeles gå ned i vekt

STEG 1

1 - 2 dager i uka spiser du 1000 kalorier. For eksempel 3 små måltider om dagen eller ett stort (OMAD). Disse dagene består av mye protein, lavt på fett og lavt på karbohydrater. Bra for muskelmassen og bra for metthetsfølelsen. Praktisk eksempel kjør på med kjøtt og grønnsaker.

STEG 2

Spis og kos deg de dagene du skal spise mer. Men selvfølgelig ikke gå bananas, du skal ned i vekt tross alt. Få i deg proteiner og grønnsaker også disse dagene!

STEG 3

Alle de andre dagene i uka følger du en mer "normal" diett (i den gard noe kan kalles normalt). For eksempel 23-26 x kroppsevkten din i kg. 

Som du skjønner, på denne måten skaffer du deg en buffer, til å spise mer andre dager. MEN vær obs på at enkelte burde absolutt ikke prøve seg på denne metoden. 

Spesielt hvis du har slitt med spiseforstyrrelser. Dette spise mønsteret kan tvinge frem en situasjon der man nekter seg mat dagen etter mye mat som straff for alt man spiste. Dette fører til sult og ny episode med overspising (binging). 

 

Sliter du med å finne balansen og er usikker på hva du skal gjøre fremover for å bli kvitt de ekstra kiloene en gang for alle? 

Prøv en gratis coachingsamtale så skal jeg hjelpe deg i rett retning, uansett om du er interessert i å jobbe med meg de neste 3 månedene eller ikke! 
Finn ett tidspunkt her! 

Les også:

10 enkle råd for å gå ned i vekt
Hvordan takle søtsuget!
Prisen for vekttap
20 GRUNNER TIL AT DU ALDRI OPPNÅR DRØMMEKROPPEN
Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!