Hvordan slutte å overspise workshop. Se mer her!
Blogg Om meg Hjelp med overspising Kjøp programmet Logg inn

100 tips for å gå ned i vekt

 

  1. Det første å viktigste; vekttap trenger ikke bare være sult, slit og super seriøst. Ha det litt mer gøy og slapp litt mer av.

Kostholdet

  1. Kostholdet er og blir det viktigste du jobber med for å gå ned i vekt. Når du har funnet et kosthold du trives med, vil trening kunne hjelpe deg å sette litt mer fart på sakene.

  2. Drikk minst 2 liter vann hver dag, du hører det ofte og du burde høre/lese det oftere. Så viktig er det.

  3. Minst 5 om dagen

  4. Spis litt protein til alle måltidene

  5. Finn noen måltider som du liker og gjenta det ofte. Mye enklere å forholde seg til. Finn noe nytt etter noen uker/måneder også spiser du det en stund.

  6. Finn en måltidsfrekvens du trives med. Noen liker ikke frokost, OK dropp den og finn et mønster som passer deg. Jeg spiser ofte en stor frokost til lunsj og kl 1500 ish også spiser jeg ikke før dagen etter. Har jeg fått kritikk for det ja! For periodisk fasting skal liksom begynne kl 12 og ikke kl 0700. :P Hahah…. Du finne garantert masse fordeler for den formen du velger hvis du søker på google uansett.



  7. Spis av mindre tallerkener og lass på med mat😉 Det lurer oss som spiser med øynene, spesielt nyttig i starten av vekttapet, da er gjerne alt litt tyngre, og selv de små tingene kan gjøre det litt lettere for den.

  8. IKKE kutt fettet

  9. Du trenger ikke fancypacy ingredienser

  10. Prøv nye og spennende oppskrifter som passer inn i dietten din. For eksempel 1 ny rett i uka.

  11. Lag mat for minimum 2 dager av gangen, det sparer deg for masse tid og mye større sannsynlighet for at du holder planen din

  12. Gjør det enkelt. Velg en proteinkilde, en fett kilde og noen grove karbohydrater. Du kan dette. MEN du har lyst på dounuts og kaker, så vi fortsetter å lete etter en bedre diett som skal fjerne den lysten. NEWES FLASH den lysten forsvinner ikke med en diett, men ved å endre vaner og tankesettet ditt.

  13. Bare kutt ut søtsaker å prossesert mat. Du er garantert vekttap, så hvorfor kutter du det bare ikke? (Denne står jeg ikke for, men har den med av en viktig grunn. Hvordan føles det for deg om du faktisk må kutte søtt og god kose mat for resten av livet? Og hvorfor er denne maten så viktig for deg at du ikke har lyst til å kutte den. For hadde du hatt lyst til å kutte den og det hadde ikke gjort deg noe å spise mindre sjokolade så hadde du kunne endre vaner på ett blunk. Men her er du på jakt etter vekttapstips og skal du ta med deg ett tips er det dette!)



  14. Ikke kutt søtsaker og sjokolade helt, kos deg iblant, det er lov og viktig. Du trenger det ikke fysisk, men hodet mener noe annet. Ofte ender det i overspising eller vi får ett anstrengt forhold til sjokoladen og klarer plutselig ikke stoppe å spise før det er tomt.

  15. Men sliter du veldig mye. Gi deg selv 3 måneder helt uten. Dette for å lære forskjellen på sult og sug.

  16. Spis karbohydrater, spesielt hvis du trener mye, men av den typen som kommer fra grønnsaker, bønner linser osv. Personlig og for en som trener mye så trenger jeg iblant bare noe med raske karbohydrater for å føle meg bra. Det kommer sånn hver tredje til fjerde uke. 😊

  17. Personelig anbefaler jeg ikke å lage for mye «sunne søtsaker». Spis det du faktisk vil ha og synes er kjempe godt og kos deg heller med det. Når man sliter med overspising så ender det bare med at man spiser ALT det som er sunt. Fordi man kan jo, DET ER JO SUNT. Men egentlig er utforingen din å kutte å spise så mye mat. Dette føles som en god løsning fordi den er sunnere enn å spise masse sjokolade, men den løser ikke egentlig problemet ditt når du overspiser.

  18. Vil du ha proteinpulver anbefaler jeg My revolution sitt. Ikke sponset eller noe. Men er det verdt pengene!

  19. Spis på ca det samme tidspunktet hver dag. Det hjelper deg faktisk med å holde blodsukkeret lavere etter måltidene og dermed får kroppen tak i mer fett. Det har med hvordan blodsukkeret og insulinbalansen fungerer. (dette er en detalj så ikke heng deg for mye opp i det)

  20. MÅ nevnes minimer inntaket av brus OG juice. Like mye sukker i juice som i brus. Forskjellen fra frukt er at der har du alle fibrene om gjør at sukkeret kommer saktere ut i blodet. Så spis fruk, drikk maks ett glass juice om dagen, som en av 5 om dagen.



  21. Er du ekstremt sulten og spist opp all maten på planen din. Lag deg en salat med bare salat, agurk, tomat o.l. JA det er kjedelig, men er du sulten nok til å spise det da VET du at du trenger litt mer mat. Så kos deg med salaten.

  22. Selv om alle punktene over er optimalt, ikke forvent perfeksjon og bli irritert på deg selv hvis du har en periode uten 5 om dagen, eller du spiser for lite proteiner.

  23. Gjør deg flid i maten du lager, når den er ordentlig god kan du nyte den. Du spiser saktere og spiser mindre før du føler deg mett. Mindfull eating!



  24. Lag heller noe du synes er ordentlig godt og spis en liten salat/grønnsaker først også nyt den maten i litt mindre porsjoner som du ønsker å spise.

  25. Slutt å småspis. Har du det ikke på planen din, spiser du det ikke. Sånn er det bare.

  26. Ta tak i følelsene din når du har lyst på noe! Lær deg at det er greit å sitte med en følelse av at du burde spise, men ikke gjøre noe med det!

  27. Husk at det verste som noen gang kan skje det er at det føles ubehagelig å ikke spise det du har lyst på. Det føles så ubehagelig fordi kroppen er programmert til å overleve. Så i mange tusen år var denne trangen til å spise ekstremt viktig for å overleve. I dag føles den bare ubehagelig og er lett å gi etter for når man ikke er forberedt.



  28. Handle en gang i uka. Det absolutt beste med dette er at det sparer deg MYE tid, det nest beste er at det sparer penger og til sist er det lettere å holde deg til akkurat det du skal spise den uka.

  29. Sunn mat KAN være rask, sunn og enkel. Det trenger heller ikke koste skjorta. Kjøp tomater, en boks kesam/yoghurt og nøtter. Og kos deg. Evt bytt tomatene med bær eller en frukt. Eller et rundstykke og makrell i tomat. Namnam… Eller vaniljekesam og mørk sjokolade 😉


  30. Kutt ut tanken om at det finnes JA-mat og NEI-mat. Du kan spise alt du ønsker når du skal ned i vekt. Det handler virkleig om mengde. Folk har gått ned i vekt ved å spise bare kake. Det er ikke sunt, og du må gå å føle deg sulten litt oftere, men spiser du mindre enn du forbrenner spiller det ingen rolle hva du egentlig spiser.

  31. Når du blir invitert bort, planlegg å spise 1 porsjon av det som blir servert og ett kakestykke. Det er det. Ikke noe mer drama rundt at du ikke får fulgt dietten din eller ikke. Det ødelgger ingen verdens ting. Det som ødelegger er om du går bananas i forkant eller spiser veldig mye kake der og da.

 

 

Aktivitet

  1. Gå, gå over alt. Gå til jobben, gå på jobben, gå på tur, gå hjemme… Gå, gå,gå.. Det er gra fysisk og psykisk.

  2. Det klassiske skrittmålet hver dag må med! Om 10 000 blir litt mye sikt på noe lavere og bygg deg opp sakte men sikkert.

  3. Aktivitet/trening må ikke være komplisert! Rydde og vaske et skap eller rom grundig hver uke. Du beveger deg, forbrenner kalorier og får ryddet i samme slengen.

  4. Dra med venner, familie og kjente med på tur. Istede for å sitte på cafe, kom dere ut.

  5. Prøv noe nytt. Swing er gøy, meld deg på et kurs og opplev mestring fordi du lærer noen nytt og du holder deg i bevegelse.



  6. Dra på museer eller vær turist i nærområdet og lær noe nytt.

  7. Lag en bingo til barna eller venner. Til barna kan det være å finne en kongle, en bæsj, ett blad, en butikk, hva som helst. Ut å finn tingene. Å finne en rad eller alle er ofte en seier i seg selv. Med venner kan du være litt mer kreativ. 😉

  8. I TVreklamene kommer du deg opp av sofaen og går rundt i stua eller går opp og ned på sofaen til reklamen er ferdig. BOOOM noen minutter med aktivitet. Kan fort bli litt å, for er mye reklame. :P

  9. Gå av bussen et stopp før

  10. Kom deg ut i skogen og NYT naturen

  11. Har du en topptur du har ønsket å gå lenge? nå skal den prioriteres, finn tid. Kan jo selvfølgelig være hva som helst.

  12. Spill ett spill ute. Kubb, badminton, boccia, fotball, krokket, freespegolf… mange muligheter

 

Trening

  1. Tren styrke for å opprettholde mest mulig muskelmasse hvis dette er et mål. Musklene dine vil aldri forsvinne og de kan alltids trenes opp igjen.

  2. Tren det som passer deg. Ikke løp intervaller bare fordi der er anbefalt fordi du forbrenner mest. Dra på gruppetimer eller noe annet du liker å ha det gøy istede. Lagidrett kanskje?

  3. Lag en sirkeløkt med en venn, der dere finner på 2-3 øvelser hver også gjennomfører dere.

  4. Finn deg en utfordring. Det kan være et løp, ritt, hinderløp… Hva som helst du kan strekke deg etter for å motiverer deg.

  5. Mikrotrening, sett deg små mål som det er større sannsynlighet for at du holder i lengden.

  6. Noen dager er det faktisk mer riktig å droppe trening enn å presse seg mer. Lytt til kroppen din!

  7. Varier masse slik at du ikke blir så lei, det er mange måter å trene på. Du finner det aller meste gratis på internett.



  8. Løp gjerne for å trene kondisjon og kanskje for å gå ned i vekt (selv om jeg ikke anbefaler trening i det formål å forbrenne kalorier, men nok om det) men tren i trapper, bakker, intervaller, sykle… Det er mange måter å bygge kondisjon som lar deg variere.

  9. YOGA. Fantastisk. Trenger ikke si mer!

  10. Tren med youtube, Der finnes det mange økter helt gratis. Evt lær deg dansen til Single ladies

  11. Legg på svøm, spesielt lukrativt om sommeren, litt mer sørpå enn nord på kanskje, men svømming er bra!

 

Tankesettet

  1. Skrik målet ditt ut i alle kanter. Vær 100% sikker på at denne gangen skal du gjennomføre uansett hvor mye det blir feil. Da vet du bare at det er noe annet som er en bedre løsning for deg. Ikke gi deg bare fordi du kjenner på litt motstand. Nå er det din tur til å skinne og dette gjør du ene og alene for deg selv.

  2. Slutt med unnskyldninger. Det er lett å skylde på samboern for at du spiste sjokolade. Det var han som kjøpte den så du MÅTTE jo bare spise. COME ON. skjerp deg. Hadde han stått å presset sjokoladen ned halsen på deg hadde jeg kjøpt det. Men det er mest sannsynlig ikke tilfelle. Det er rett og slett bare du som ikke klarer å la være. Den følelsen MÅ du ta tak i. Du tar helt frivillig det valget om å spise den sjokoladen, godta det og gå videre. Finn ut HVORFOR det er så viktig for deg å spise den sjokoladen. Ellers så kommer du deg aldri ned i vekt. Folk er stort sett greie og du kommer til å bli tilbudt både det ene og det andre. Du må lære deg å kunne si nei, fordi du vet at det er det beste alternativet for deg.



  3. Skriv ned og vær stolt av hvert eneste fremskritt. Vi blir så opphengt i vekta. Sannheten er at vi kan holde på mye vann og dermed ser det ut som om vi ikke går ned i vekt på uker, men du holder på van (eller mat i tarmen). Men klærne vil fremdeles sitte bedre og vi blir i bedre form. Kanskje det blir lettere å gå i trapper eller du blir ikke lengre så svett. Vær stolt av hver minste bitte lille seier. Skriv de ned og vær stolt over at du er på rett vei. Vekta skal ikke alene være den faktoren som gjør at du gir deg.

  4. Ikke sammenlign deg med andres vekttap og deres progresjon. Vi er alle satt sammen forskjellig og reagere forskjellig på vekttap. Det finnes ingen gode kandidaer å sammenligne deg, sånn bortsett fra deg selv da. Så lenge du når målet ditt så spiller det vel ikke noen rolle om du bruker 4 uker lengre tid? Du skal jo uansett kunne trives med dietten din, så å gi opp pga 4 uker saktere vektnedgang virker veldig tåpelig. Du kommer jo bare tilbake til start og jeg tror vi kan være enige i at det i hvert fall ikke er en god løsning.

  5. Godta at du har lyst på noe (sjokolade?), ikke prøv å presse det bort og «holde deg opptatt». Det gjør bare lysten sterkere.

  6. Vær bevisst på å ikke spise når du kjeder deg eller er stressa. Jeg må innrømme at jeg ofte spiste mer i helgene fordi jeg kjedet meg i løpet av dagen. Jeg har alltid vært dårlig på å slappe av og sitte å se på serier og slikt. Så jeg kunne jo spise, for mat trenger jeg og det er jo tross alt fornuftig bruk av tiden å spise.

  7. Kos deg med noe du synes er godt i fornuftige porsjoner. Hver dag eller en gang i uka, men lær deg til at du IKKE trenger å spise alt. Det sitter i hodet og er ikke umulig å lære for noen!

  8. Ikke tenk så mye på at du går ned i vekt. Vi vil så gjerne ned fort, kanskje vi ikke ser resultatene vi ønsker fort nok, også gir vi opp litt fortere enn vi burde. Spis maten du har planlagt og ikke tenk noe mer over det. All den lyst du har, går over når du godtar den. Første punkt under tankesett.

  9. Alt eller ingenting-tankesettet vil aldri gi deg langvarige resultater



  10. ALDRI kutt sjokolade helt på dietten (eller hva enn du er så glad i). Dette funket fjell for meg. Dette er derimot ikke det enste som må til. Se de 99 andre tipsene.

  11. Jobb for å funne ut hva som faktisk fungerer på langsikt for deg. Slutt å prøve å unngå sult eller holde deg opptatt. Det fungerer ikke nå. Det kommer IKKE til å fungere i 50år til

  12. Affirmasjoner! Når du pusser tennene morgen og kveld fortell deg selv hvorfor du klarer å gå ned i vekt, hvorfor du er verdt det og hvorfor du er en fantastisk person hver eneste dag!

  13. I tillegg puss tennene litt lenger og se for deg at du når målet ditt! Virkelig se for deg du tar på klærne du ønsker å passe, eller vekta som viser tallet du ønsker!

  14. Finn din store indre motivasjon! Ja du vil ned i vekt, men hvorfor? For å få mer selvtillit? For å føle deg bedre i klær? Still deg selv hvorfor til du kommer ned til ditt indre dype svar.

  15. Skriv ned 3 mål du har i vekttapet ditt

  16. Lag 3 handlinger for hver av de 3 målene og vips har du 9 ting du kan gjøre hver dag for å nå målet ditt!

  17. Aksepter de vanskelige følelsene. De følelsene som at du har så lyst på noe. AKSEPTER DE. Tror jeg må komme med dette punktet 3 ganger til så du skjønner hvor viktig det er <3

  18. Finn alle grunnene til at du ikke klarer å la være å spise. Jeg lover deg at du kommer aldri til vektmålet ditt på varig basis hvis du ikke tar tak i de grunnene.

  19. Ta før og etterbilder. Ta bilde hver uke. Det hjelper å se fremgangen, for det tar tid før du virkelig kjenner den på kroppen, for det skjer så gradvis. Den klassiske her er vel når man legger sammen alle førbildene får man dokumentert vektoppgangen sin.

  20. Jeg anbefaler å veie deg hver eneste dag. Se excelarket som er tilgjengelig for deg som er abonnent hos Let loose. Der får du gjennomsnittsvekten utregnet. Mye mer reeelt tall og sammenligne med fra uke til uke. (Husk å ta hensyn til mensen og slike ting. Kroppen kan holde på vann eller mat i tarmen, når det forsvinner kan du gå ned 2-3kg på en dag.

Restitusjon

  1. veldig ofte prøver vi å presse oss veldig hardt når vi skal ned i vekt. Vi er sultne, slitne og trøtte. Ro ned noen hakk, og finn noe du kan opprettholde i hverdagen din, inkludert litt netflix nå og da.

  2. Sov så mye du kan (nesten). Prioriter å sove. Du får mindre cravings, lettere å spise sunnere, du føler deg bedre, metabolismen (forbrenninga di) fungerer bedre.

  3. Ta uker og økter som er kjempe rolige for å restituere. Det vil gi den en boost når du begynner på igjen uka etter.

  4. Mediter! Og så bare ta 2 minutter hvor du sitter og gjør ingenting og bare la tankene flyte. Er magisk for hodet.

  5. Jo mindre stress jo bedre. Ha litt høyere terskel for rot eller for at alt skal være perfekt. Sparer deg for mye unødvendig stress. Vi er sånn alle sammen. Ett skritt tilbake har vi godt av. 😊

  6. Jobb med å ikke føle skydfølelse for alt mulig. Vi ønsker å få gjordt så mye, og vi blir litt skuffa når vi ikke strekker til. Vi blir liggende å tenke på det på kvelden å får ikke sove, som gjør oss mindre produktive og forverrer situasjonen.

  7. Å gå ned i vekt (spise mindre enn du forbrenner) er en stress faltor i seg selv. Kroppen ønsker å overleve og derfor trenger den mat. Mange har opplevd å sove dårligere ut i diettene sine. Stresset som følger med en diett og evt hard trening toppen med hverdagslige stressfaktorer bygger seg opp å kan bli litt mye i blant. HVIL!

Annet

  1. Ta deg tid til å føle deg bra. Shave leggene og gjør litt flid i klesvalget. Du får mer selvtillit og føler deg bedre = mer motivasjon til å jobbe for vektmålet ditt

  2. i samme gata, rydd hjemme, bruk det som kalori forbrenning, dagens økt og rydde og vaske hjemme. Ta ett rom av gangen. Når det er ryddigere hjemme føles det bare bedre. Åpent luftig og en roligere atmosfære.

  3. Ikke lås deg fast i at DETTE har fungert til nå, jeg må bare fortsette å gjøre det bedre, hardere eller mer. Prøv heller å gjøre noe nytt. En ny aktivitet, bytt ut ett eller to måltider, tren på et annet tidspunkt, dra og gjør noe skikkelig morsomt.

  4. Vær klar over at uansett hvor mye du ønsker at den baderomsvekta går litt ned hver eneste dag så vet du at det ikke er sånn. Du må ha tålmodighet og stole på at så lenge du gjør alt rett så følger vekta etter uansett hva. For det er faktisk det som er sannheten.

  5. Kom det ut å få naturlig lys på dagtid. Det er faktisk bevisst at lysspekteret ute trigger noe i hjernen, som gjør at vi sover bedre om natta, når vi har fått naturlig lys i løpet av dagen. Dette er sant! Søk det opp!




  6. Vær sammen med venner og kjente som støtter deg og er med deg. Gjør de ikke det så unngå dem eller unngå å snakke om det. De er bare misunnelige. (det hjelper i hvertfall å tenke sånn. ) Føl deg bra når du prøver å jobbe for deg. Ikke la andre ødelegge den følelsen for deg!

  7. Vær litt bevisst når du spiser. Hvis du tar en bit, og neste gang du ser ned er det borte . Du sitter igjen med følelsen av å ville ha mer. Da vet du at du har noe å jobbe med. NYT hver eneste bittelille bit.

  8. Ha en plan som du trives med, på denne måten er det større sannsynlighet og mer sikkert at du kan opprettholde vekttapet ditt. Klarer du det ikke i lengden, holder ikke vekta seg nede i lengden heller!

  9. Les den over igjen. Hvor ofte er du ikke super motivert og hopper i det med en streng plan som skal gi deg masse vektnedgang med hard trening og litt mindre mat enn du burde ha for å gå ned i vekt. Vær ærlig, hvor forte går du ned i vekt med det målet om at det skal holde lenge og ikke «NÅ skal jeg bli kvitt disse kiloene en gang for alle. Uansett hvor mye cravings og sult jeg kjenner på. Denne gangen SKAL det gå.»




  10. Bruk teknologi og apper til å motivere deg. Du kan lett måle fremgangen din både med løping og på styrketrening.

  11. Sett på motiverende musikk når du ikke føler for å bevege deg. Prøv å ikke bli inspirert av å sette på «EYE OF THE TIGER» eller et motivasjonstrack du finner på spotify og youtube

  12. Begynn å bygge selvtillit. Ofte tror vi at vi får selvtilliten når vi har gått ned kiloene, men det stemmer nødvendigvis ikke. Det er ikke sånn fordi du er tynn får du automatisk god selvtillit. Den må jobbes med å trene opp. Begynn med en gang. Det gjør også vekttapet lettere!

 

  1. Vær forsiktig med gratis råd som dette. De fungerer når du setter dem sammen på rett måte og en måte som fungerer for deg! Få hjelp fra noen en coach eller PT som ikke bare gir deg en matplan og en treningsplan. Men en som tar hensyn til hele deg og at du faktisk har et liv. Hele livet ditt burde ikke bli satt på vent bare fordi du må følge en streng diett og en treningsplan du blir utslitt av. Når du har løst gåten har du et avslappet forhold til vektnedgang og engen kropp.

  2. Lær deg å velge noe å holde seg til det. Stol på at det du velger er det som fungerer for deg. Vi har tilgang til så mange dietter og vi hører ofte at alle fungerer og det er sant. Så lenge du klarer å holde de og følge de. Det finnes ingen magisk løsning. Du må bare holde en og følge den til punkt og prikke. Når du har forsøkt den i minimum 2 måneder og du fremdeles ikke er fornøyd, da prøver du noe annet. Du må rett og slett ha tålmodighet som nevnt tidligere. Det er en nøkkelfaktor!

  3. Jo raskere du ønsker å gå ned i vekt, jo flere ubehagelige følelser må du forvente å takle samtidig. Du vil være sulten og ha cravings på samme tid. Vær forberedt hvis du har dårlig tid. Det er ikke farlig, men det føles kjipt, og du kommer til å ha veldig lyst til å spise noe mer enn det du har bestemt deg for.

  4. Å føle seg sulten er ikke farlig. Kanksje du blir litt irritert og du føler deg ikke helt på topp, men det er ikke noe farlig. Du har jo masse energi lagret på kroppen. Det er det du ønsker å kvitte deg med. Så er ikke vekttap bare fryd og gammen, men det tror jeg ikke du forventer heller. La deg kjenne på sulten, ønsk den velkommen, selv om det er med ett grynt.

 

  1. JEG ANBEFALER PÅ DET STERKESTE Å FÅ HJELP. Jeg kan hjelpe deg gratis i en time. Og ikke bruke den timen er bare å sabotere for deg selv. Rett og slett!

 

  1. Sist men ikke minst kvalitet over kvantitet. Gjør heller en ting ordentlig, som å kutte søtsuget, enn å gjøre alt på en gang, -> som å kutte søtsuget, streng diett OG trene masse

 

Da er det bare å kjøre på. 

LYKKE TIL! :)

 

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.