Skal du varig ned i vekt MÅ du kunne dette!

10 enkle tips for å gå ned i vekt

Vekttap er ikke vanskelig. Du kan det meste du trenger for å oppnå det vekttapet du ønsker. 

Utfordringen ligger i å lære seg å takle ubehaget ved å endre de vanene som sitter så hardt i dag. Denne listen med tips skal hjelpe deg i retning av å takle de behagelighetene som oppstår når du forsøker å gå ned noen kilo.

 

1. Kutt ut sukker og siktet hvetemel helt i en periode

Sukkersug og sultfølelsen kan være skremmende lik. For å lære seg å skille mellom de to, så er det en god øvelse å kutte sukker helt for en periode.

I etterkant når du kjenner forskjellen har du mer kontroll på om du må spise eller bare la suget passere.

For eksempel:

Du går for 5 gang til kjøleskapet for å finne noe å spise, kanskje fordi du kjeder seg litt?

Du har lyst på noe "lettere" å spise. Derfor ender du opp med noen søtsaker, potetgull, kaker eller smågodt.

Det kan godt hende du prøver med litt yoghurt eller lignende først, men du føler deg ikke "mettet" før du har spist noe søtt.

Dette har ingen til med å være sulten, men vi har lyst på en "pick-me-up"

Siktet mel fungerer ganske likt som sukker i kroppen. Det fordøyes rask, og gir en lignende insulinreaksjon i kroppen. Det tar mellom 2-6 uker for kroppen fysisk å ikke være avhengig av sukker.

Mentalt og i gitte situasjoner kommer du til å ha lyst på litt søtt også i etterkant. Det er bare en vane, som man helt fint kan vende seg av med. 

Lær hvordan du kan takle søtsuget.

Lyst på et lite dytt i rumpa for å kutte sukker: Se denne forelesningen fra UC Berkley 

 


2. Lær deg når du faktisk er sulten og når du er fysen

Vi har så mange vaner som vi over årene har lagt til oss som har ført til den vekta vi har i dag. Uten å få ryddet opp i situasjonene der du har lært deg at mat er løsningen, så vil det være en STOR utfordring for deg å gå ned kiloene. 

Vi må finne de situasjonene som stikker kjepper i hjulene for ditt vekttap. For at du skal kunne endre vanene og finne en LIVSSTIL du kan holde også i fremtiden, MÅ de situasjonene endres. 

Når vi ikke er klar over hva som egentlig skjer og hvorfor vi egentlig ikke klarer å følge dietten så er det veldig vanskelig å løse den utfordringen. For du vet ikke hva utfordringen. Du ser bare at du ikke oppnår det resultatet du ønsker deg. 

Det er når du lærer å slappe av og LYTTE til kroppens signaler at du gjør underverker i vekttapet ditt. Om du er fysen, og gjenkjenner det, så vet du at du kan velge å spise eller du kan velge å spise.

Er du fysisk sulten og vet det så spiser du hvis du har mulighet, eller når muligheten byr seg. 

For meg er det ekstremt viktig at du bygger en trygghet rundt mat og vekt slik at du aldri tar valget om å nekte deg noe fordi det ødelegger for deg og vekttapet ditt. Det stemmer ikke, det handler om mengde du spiser.


❤️DU MÅ evt si nei til mat ut fra kjærlighet til deg selv, og fordi du ønsker ditt eget beste.

ALDRI SI NEI FOR Å STRAFFE DEG


3. Ikke la noen matvarer eller måltider være "ulovlige"

Dette er en stor en blant alle klientene mine. Prinsippet med å begrense noen mindre sunne typer mat er ikke galt, men det fører med seg noen egne utfordringen.

Alle vet at godteri inneholder mye kalorier og sukker, og alle vet at det ikke er ideelt når det er snakk om vekttap. Men det er også andre varer man nekter seg, for meg var det pasta, rømme, pizza og dressing.

Når du først kan spise pizza, burger, taco, potetgull, o.l. så klarer du ikke å stoppe. Du vet jo ikke når du kan spise det igjen, det eneste du vet er at det er lenge til DU KAN spise det igjen.

Du har kanskje nekta deg å spise pizzaen leenge og vet nå blir det lenge tid du kan spise den igjen. For dette er ikke bra for vekttapet ditt og det vet alle. 

Og nei, denne maten er ikke ideell for å gå ned i vekt, men når klientene snur denne tankegangen og maten ikke blir "ulovlig", er det lettere og spise fornuftige porsjoner.

De føler ikke lengre at det er en begrenset vare, og føler heller ikke trangen til å stappe i seg masse.

Man kan helt fint bli god å mett på denne maten, men overmett trenger man ikke å bli!

 Men hvor streng burde du være? 1000 kalorier om dagen for å bli ferdig med vekttap raskt?


4. 5 om dagen er din venn

Ikke undervurder de 5 i løpet av dagen. Kanskje det krever at du må tenke litt nytt, eller være litt mer kreativ for å inn 500gr frukt og grønt i løpet av dagen.

1 om dagen er definert som 100 gram av en frukt eller grønnsak. For å forenkle det litt kan du regne en av fem om dagen som ett eple, en pære, en gulrot, en knytteneve lengde på agurk, ellers en god porsjon grønt hjelper.

Aller helst skal du ha 3 av grønnsaker og 2 av frukt, der maksimalt 1 om dagen kan være ett glass juice. 

Et eksempel på 5 porsjoner grønt en dag:
Frokost: Et eple ved siden av
Lunsj: 1 gulrot (middels stor) til det du ellers spiser
Middag: Rundt 200gr grønt (brokkoli, gulrot, kålstuing, salat, paprika)
Kvelds: 200gr bær og en halv boks kesam 

Vipps så har vi 6 om dagen.😄

 

(mer informasjon hos helsedirektoratet)


5. Sov og slapp av

Dette er så viktig. Prioriter å slappe av eller legge deg ned å sove heller enn å sitte å scrolle på telefonen eller se på TV. Det finne masse forskning som viser at lite søvn fører til økt sultfølelse, mindre viljestyrke rundt matvalg, lavere forbrenning o.l. (kilde)

MEN har du små barn, sover litt dårligere en periode, er stressa, eller i en eller annen situasjon som gjør at søvnen må vike, så er det ikke noe å gjøre med det. Gjør det beste ut av det.

Få deg den søvnen du kan og evt sett på en meditasjonsvideo så du kan bruke pusten til å slappe helt av. Du sovner kanskje ikke, men du får følelsen av at du har slappet ordentlig av.  

Noen eksempler fra youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=6p_yaNFSYao

https://www.youtube.com/watch?v=Jyy0ra2WcQQ&t=729s

https://www.youtube.com/watch?v=4EaMJOo1jks&t=50s


6. Finn en aktivitet(er) som gir deg glede

Dette vet de fleste av oss, allikevel blir vi ivrige iblant og kjører på med beintøffe programmer for å komme oss raskt ned i vekt.

Noen elsker det. De kjører på med 8km hinderløp tross 80kg på vekta eller planlegger å løpe halvmaraton året etter tross mange kilo burde vært borte før noe sånt. (Ja, det er meg, men disse utfordringene gir meg et kick 😇) 

Men er du ikke en som liker å svette på en mølle i timesvis, eller inne på et spinningrom SÅ IKKE GJØR DET.

Gå en tur hver dag, begynn på dansekurs, yoga, begynn med bocha, klatring, løping, orientering, ski det er uendelig med aktiviteter der ute. 

Finn noe du trives med OG som gjør at du får beveget deg. DET er bra for hodet OG kroppen.

(Pssst! interessert i flere råd etter disse, se her! )


7. Vær forberedt på at det blir skikkelig kjipt i perioder

Dessverre finnes det ingen magisk kur for vekttap. Det er ikke alltid behagelig å gå ned i vekt. Det krever at du må endre deg og vanene dine.

I perioder er mindre måltider og mindre kos i form av søtsaker ingen problem. Andre ganger er det helt for j#¤&% vanskelig. Og det er helt greit, sånn er det. 

Finnes det triks som kan gjøre det enklere for deg? DEFINITIVT. 

I perioder vil du genuint trenge litt mer mat. Presser du faktisk fysisk sult (ref punkt 2) for langt ender det ofte i overspising. OG du vet det ikke er havregrøt og kyllingfilet du overspiser. 

Å gå ned i vekt er en liten stressfaktor oppå alt annet i livet. Hvis du holder deg til VELDIG strenge dietter, blir stresset av dietten STØRRE. Dette har du mest sannsynlig opplevd ved at du ikke får sove uti en diett, eller våkner midt på natta.

For noen som er ekstremt strenge over en periode sliter så mye på immunforsvaret at man blir skikkelig syk. Da er det ikke mer enn en liten forkjølelse som skal til for å slå deg helt ut.

LÆR HELLER Å KJENNE PÅ KROPPENS SIGNALER enn på død og liv følge den dietten. Det får du igjen for senere, kroppen får næringen den trenger, og du trenger ikke føle at du må kjempe en kamp for å gå ned kiloene. 

Spis heller litt mer, MEN unngå å spise søtsaker, fint brød med søtt pålegg. Du skjønner tegninga.

Spis det som er bra for kroppen din og ikke det som føles så godt ut akkurat der å da. Det er en vane. Det føles kjipt i starten, men det er det verste som skjer. Du føler deg bare litt kjip! 

Les mer om hva prisen for vekttap er.


8. Du vet at en dag med overspising ikke ødelegger alt. FRA NÅ, TRO PÅ DET!

Mange får hetta dagen etter de har overspist. De ser at vekta har gjort ett hopp. Men hvor sannsynlig er det å legge på seg 1 kg på en dag:

Et veldig generelt eksempel:

  • Du forbrenner 2000 kcal hver dag (OBS! dette er individuelt, det varierer fra dag til dag, og fra person til person)

Skal du legge på deg 1 kg er tommelfingerregelen at du må spise 7000kcal.

  • Disse 7000kcal må komme som etter overskudd for at kroppen skal lagre det som fett. 

Det betyr at for å legge på deg 1 kg på en dag må du spise 9000kcal på en dag.

- Det er  4 julemiddager med pinnekjøtt itillegg til dagsbehovet du forbrenner
Altså 5 julemiddager må du spise for å legge på deg 1kg i løpet av 1 dag, (kalorier hentet HER

- eller 6,5 200grams plater med melkesjokolade pluss dagsbehovet på 2000kcal

- eller 1,7 kilo potetull. Også må du spise den vanlige maten da. 

På youtube har mange forsøkt seg på "10 000 calorie challenge" men få lykkes fordi det er så mye mat. Det som fungerer er å rullere på søtt og salt fast food. 

 Vekta gjør et så stort hopp fordi du har mer mat i tarmen, dette holder på vann for å kunne flytte nedover i tarmen.

Mer karbohydrater gjør at kroppen holder på mer vann. Salt gjør at du holder på vann. Det tallet du ser dagen etter er IKKE en refleksjon på hva du har lagt på deg.

EN dag med overspising ødelegger ikke for vekttapet ditt. 

Det er når du sitter der dagen etter og forteller deg at du må gjøre opp for alt du spiste dagen før. Du er sulten, har dårlig samvittighet, frustrert og ønsker at dette hadde vært litt lettere.

Du blir mer sulten klarer det en stund, spiser et lite måltid, men du er fortsatt sulten, så du klarer ikke stoppe. Du prøver deg på litt sjokolade og før du vet ordet av det sitter du å spiser krutonger for å bli mett.

Eller du bare kaster inn håndkle med en gang og tenker som så at "Jeg overspiste i går, da spiller det ingen rolle om jeg spiser i dag også."

MEN DET ER HER DU ØDELEGGER VEKTTAPET DITT. Ikke dagen før når det ble litt mye, det er når du fortsetter at det går gærent.

Kaloriene hentet fra matvaretabellen.no


9. Drikk masse vann (væske)

 Drikk vann for å:

  • dempe søtsuget
  • dempe sultfølelsen
  • huden blir finere
  • du føler deg bedre (unngår å bli dehydrert)
  • det sies at vann kan øke forbrenningen din

Mye vann i seg selv gjør ikke at du går ned i vekt. Men det vil gjøre det lettere for deg å holde deg til planene dine og det blir litt mindre ubehageligheter du må igjennom.


10. Nyt alle fremskrittene du har, ved siden av vekta

 Ja, vekta er et fantastisk middel for å se om vekta går ned eller står boom fast. Dessverre er ikke kroppen vår slik at det vi spiste en dag går ut neste dag. 

Derfor kan vekta vise at du har gått opp 2 kg, men mye av det er mat i tarmen, ekstra vann etter karbohydratrik- og saltmat. Når det som definerer om du har suksess i ditt vekttap er tallet på vekta kan du bli skikkelig skuffa.

Når fokuset på vekta blir for stor så legger vi får lite vekt på alle de andre gledene vi opplever. SOM:

  • klærne sitter løsere
  • du føler at du ser fremskrittene i speilet
  • du kjenner at det er lettere å bevege deg
  • du synes at fjeset ditt ikke er så rundt lengre
  • du har mer energi og mindre sukkersug

Det er så mange hint du har på veien. Vekta er treig. Så lenge du er trygg på at det du gjør er rett og at du spiser jevnt over et kaloriunderskudd så er du good.

Når du er trygg på det kan ikke vekta "ødelegge dagen". Trangen til å overspise pga vekta forsvinner også, så det er bare VINN-VINN.

 

 

Jeg har vært der og så mange flere enn du aner har vært der. :) DET ER GODE NYHETER. Du trenger ikke slite med overvekten lengre enn du må. :) Ta tak og gjør en innsats slik at du kan føle deg fantastisk bra innsiden og ut.

Det var 10 tips for å gå ned i vekt. Håper du ble inspirert!

Hvis du ønsker så sjekk ut denne siden for å lære mer om hvordan du kan slutte å overspise.

Les også: 

20 GRUNNER TIL AT DU ALDRI OPPNÅR DRØMMEKROPPEN

Hvorfor overspiser jeg???

100 tips til å gå ned i vekt en gang for alle

Close

50% Complete

7 dager med tips for å bli kvitt overspisingen!

Husk å sjekke søppelkassen!