1. Ønsker du noen gang å slutte med overspising MÅ du akseptere at du overspiser i dag

 

Høres kanskje rart ut fordi du vet du gjør det. Men sannsynligheten er også stor for at du skjuler hvor mye du spiser, kanskje du ikke liker å tenke på det selv heller?

Du tar ikke tak i det når det skjer. Gang på gang er det akkurat overspisingen som ødelegger for målene dine. Du vet det er der med du vil bare presse det unna, men du gjør ikke noe for å faktisk slutte med det.

 

Hva er det meste tullete du har overspist?

Personlig tror jeg det var noen tørka loffskiver med hvitløksmak som jeg hadde sirup på. Hjelpes, hvordan i hulleste kommer man til det punktet liksom. Hele posen, anså det som helt nødvendig akkurat der og da.

Trenger vel ikke påpeke følelsen man satt igjen med i etterkant.

FRUSTRASJONEN over å ikke komme seg ned i vekt å kunne legge fra seg alle mulig dietter.

USIKKERHETEN man føler på dagen etter, når man vil spise mindre, når man må spise mindre.

 

DEN DÅRLIGE SAMVITTIGHETEN

 

Du har lært å spise på denne måten for å løse en situasjon for deg. Det er en forsvarsmekanisme.

Du trenger ikke tro det enda, men les videre. Du vil forstå.

Utfordringen er å finne en ny løsning.

For å finne den så må du akseptere det du prøver å unngå.

Aksepter at i situasjonen må du være nysgjerrig og finne ut hvorfor du egentlig har lyst til å spise.

Noen ganger har du bare lyst på sjokolade, de fleste ganger er det noe annet. Og det er OK. Det er en vane, de sitter ofte godt skrudd til. 

2. Aldri mer la deg kjenne skam over noe du har spist eller overspist

 

Definisjonen av skam: «Skam er en sterkt ubehagelig følelse av å ha vist en nedverdigende side av seg selv, og dermed avslørt seg selv som et mislykket, udugelig eller umoralsk individ. Skam er nær knyttet til selvfølelsen, og får en til å føle seg liten, med ønske om å skjule seg («synke i jorden»).»

HAR DU NOEN GANG HOLDT SKJULT HVA DU HAR SPIST? 

 

Den dårlige savittigheten.

 

Overspising gjøre deg ikke til en dårligere person. Du vet det egentlig. Men allikevel lar vi vekt og mat bety så mye for de følelsene vi kjenner på.

Hvor mange av dere har ikke latt vekta ødelegge dagen?

Dette krever rett og slett bare en endring i måten du tenker på. Det er det. Det betyr ikke noe om du går ned i vekt eller ikke. Disse  tankene forsvinner ikke før du setter deg ned   målrettet for å endre de.

Er du uenig tar jeg gjerne denne diskusjonen. For mange av mine kunder trenger ikke gå ned i vekt, men de opplever allikevel masse   stress rundt mat.  

3. Observer hva som faktisk skjer

 

Det føles så sterkt. Kroppen skriker, hodet klarer ikke fokusere på annet enn at du trenger noe å spise. Du har ikke noe valg. Du må bare gå å spise noe.

Du føler du trenger det NÅ. Men jeg skal fortelle deg
hvordan denne følelsen kan forsvinne fort:

Første steg, bare observer hva som skjer. Forsøk å ikke spise. Selv om du ikke klarer å la være første, andre eller tredje gangen. For hver gang du virkelig forsøker så vil du lære noe nytt. Mønsteret vil dukke opp etter hvert. Spenner du kroppen, vann i munnen, kort og overfladisk pust?

Andre steg, sitt gjennom hele cravingsen. Finn ut at det som venter på andre siden og det vil overraske deg. Pust deg helt ned i magen. blås den opp ved å fokusere på hvor mye du ønsker å spise og forsøk å slappe av. Kjenn hvor mye du har lyst på noe.

Sett evt klokka på 3 minutter og test!

 

Når du har gjort det; hvilke tanker og følelser sitter du igjen med?

4. Forstå hjernen

 

Hjernen er utviklet for at du skal overleve. Det betyr komfort = overlevelse og smerte = unngå.

reptilhjernen (som det populært blir kalt) sørger for:

1.Holder deg i livet ved å sende sterke signaler om det den tror den trenger (all mat sender dopamin, typisk usunn mat sender gjerne litt mer, vi liker den følelsen)

  1. Hjernen automatiserer handlinger vi gjør ofte. Vi bruker mindre energi på å utføre og det føles rett. (overspising)

Heldigvis har hjernen utviklet seg. Noe som lar oss mennesker tenke konsekvenser og planlegge.

Dette er den delen som lar deg lykkes. Selv om du har ekstremt lyst på hele smågodtbollen, så må du ikke spise den. Bruker du oppskriften fra forrige side så har du (etter litt øvelse) kontroll.

Hjernen kan bare gi deg en følelse, en impuls. Den tvinger deg ikke. Valget om å løse impulsen med å spise, har du lært deg til å ta.

Det verste som skjer er at du føler en ubehagelig følelse, som gå over etter noen minutter. Det kan du selvfølgelig avlære deg med!

5. Slutt å kjempe

 

For å holde seg opptatt fra sulten er det mye man kan gjøre. Gå tur, rydde, se på serier, spise salatblader, røre fiber ut i vann. Mulighetene er mange og sannsynligheten er stor for at du har forsøkt noen du også.

I tillegg er det klassisk med tanker som, «jeg skal ikke spise nå, å være litt sulten for å nå målet må til.» Vi forsøker alt vi kan å skyve sulten vekk.

  STOR TABBE!

Fellesnevnerne for å unngå sulten her, er at du blir gående å tenke mye på den. Du er bekymret for den og ser på sulten som fienden.

Når du handler på denne måten mister du følelsen av din naturlige sult og metthetsfølelsen. Du gjør alt du kan for å overstyre den, og den kommer å biter deg i rumpa. VÆR ENESTE GANG. Du klarer rett og slett ikke å overstyre den i lengden. I perioder kan du klare det i noen måneder, men de fleste tilfeller stopper det så fort du møter motstand.

6. Spis nok mat

- Noen av dere synes nok denne er tåpelig. Det er vanlig å føle at man må leve veldig strengt på diett og ikke kan tillate seg ro rundt maten. Eller litt sjokolade hver eneste dag. Det er BULLSHIT.

Når du nå har begynt å se hvordan du kan takle craving og hvor viktig det er å spise etter kroppens naturlig signaler vil vekta gå ned av seg selv.

Jo fortere du slutter å spise som en robot (etter en streng plan) fordi du vet du får resultater av en slik plan. Jo fortere kommer du deg i mål.

Forda motivasjonen er som regel der når man starter! MAN ER KLAR! NÅ SKAL MAN GJENNOMFØRE.

Spiser du deg god og mett på sunn mat, sjokolade og annet i fornuftige mengder er det ingen fare. Slanking er stress for kroppen. Påfører du deg får mye stress begynner kroppen å jobbe mot deg!

Begynt å sove dårligere ut i dietter før? Eller blitt mer og mer sulten? Kanskje du blir ordentlig sliten og gretten? HELT NORMALT når man jobber mot, og ikke med kroppen.

Det er når du ikke finner balansen at du ender opp med å spise hele sjokoladeplate. Da vet du at du har en jobb å gjøre.

7. Se frem til neste craving

 

Istedet for å få panikk neste gang du har lyst på noe, kan du nå slappe av å nyte ubehaget.

Du vet at det er bare en følelse, en impuls fra hjernen som går over etter noen minutter. Du vet at selv om du ikke fikk det til på første forsøk er det normalt. Du har allikevel lært mer enn forrige gang. Og prøver igjen ved neste mulighet.

Du vet at hvis du slapper av gjennom hele cravingsen så er den plutselig over, og den kommer ikke tilbake om 5 min eller når du står opp dagen etter.

Du har prosessert den slik at hjernen er ferdig med den.

8. Øv deg på å tenke

 -Vel, du tenkte kanskje du hadde denne.

 

Du er smart, du kan tenke. Det du kanskje ikke vet er at noen av de tankene du har nå saboterer for deg.

  Uansett hvilke tanker du har, hjelper de deg bare med å holde
  situasjonen akkurat som den er nå. De er automatiske
  du legger nok ikke merke til de en gang.

 

«Jeg har vært flink så lenge»

«Vi kan jo ikke kaste mat»
(men det hjelper at du blir tykkere?)

«Jeg blir så irritert hvis jeg ikke spiser sjokolade, det er slitsomt for de rundt meg.»

 

 

Prøv å legge merke til de tankene som uskyldig
gjør at du må spise i dag.

9. Husk å feire!

 

Det er mer enn bare nedgang på vekta du kan feire. Ofte er vekta det store fokuset og vi glemmer litt alt det andre.

Klærne sitter løsere, kroppen føles lettere, mindre andpusten, mindre svett, lettere å ta på sokker.

Vi merker det, men hvis vekta viser null tegn til bevegelse i rett retning, betyr det at man mislykkes.

Kjenn på seierne. Akkurat som på spinningtimen. 

20 min igjen... Det er 10 min 2 ganger eller 5 minutter 4 ganger.

 

Feir alle 4 sier jeg.

 

10. Planlegg å feile

For å gjøre det litt lettere for deg, så planlegg å spise mer enn vanlig for å oppnå vekttap enkelte dager. Se hva som skjer når du faktisk planlegger å spise mer. Utfordre deg til å ikke kjenne alle de negative følelsene rundt det å spise «ulovlig» mat eller må føle på sulten i løpet av dagen.

  TA TILBAKE KONTROLLEN

Skal du få et avslappet forhold til mat så MÅ DU UTFORDRE DEG. Skal du oppnå endring så må du gjøre noe annet en du pleier og det er ubehagelig. Det føles feil, selv om det er akkurat det du trenger.

Grunnen til at vi gir opp er fordi det er ubehagelig og utrygt. Vi VET jo ikke at vi når målet vårt eller er på rett vei, og hvorfor skal det føles så kjipt, når vi ikke har en garanti for at det fungerer?

11. Forleng overspisingen

-japp du leste rett

Kjenner du at «jeg klarer ikke følge dietten idag. JEG MÅ SPISE.» à NYT DET.

  • Gir deg muligheten til å behandle deg selv med respekt. Fordi du ikke spiser uten å bevisst velge å spise den maten.
  • Du spiser bevisst. Du ser ikke ned og plutselig er alt borte uten at du merket å ha spist det.
  • Du får en fantastisk mulighet til å lære. Bruk den, vær nysgjerrig.
  • Du får sjansen til å merke når du er mett. Det kan hende du spiser mer, men det er ett skritt i rett retning.

12. Elsk at det skjer

Så gikk det ikke som planlagt. Du spiste det du fant i skapet.

  SO WHAT!

Det eneste som har skjedd er at du spiste litt ekstra. OG hvis du hadde et milisekund av oppmerksomhet, så er dette et kjempe steg i rett retning.

Neste gang klarer du litt mer. Spesielt hvis du vil gjøre dette alene tar det litt tid. Så du MÅ gi deg tid, ikke forvent perfeksjon. Du må prøve og feile

Aksepter deg, elsk deg selv for den du er. Dette er definitivt det viktigste for at du skal slutte å overspise.

  VIS OMSORG OVENFOR DEG SELV!

Hvordan skal du angripe utfordringene dine fremover?

 

Fyll ut dette skjemaet hver dag for å holde motivasjonen oppe og fokusere på hva du faktisk gjør riktig når du går ned i vekt... Bli kvitt den dårlige samvittigheten! -så du setter deg selv opp for å nå ned kiloene du ønsker.. Kun 15min hver dag!

Ned i vekt-motivasjon